HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Már megvolt, de elveszett

2008.06.12. 19:06 bagoj ur

Mottónk alapján szinte kötelező érvényű, hogy minden hónapban bemutassunk egy "operációs rendszert". :-) Kicsit becsapósak vagyunk, hiszen ezek nagyrészt a GNU/Linux operációs rendszerek változatai (bár Szucsjoee nagyon igyekszik, írt ő már BeOS klónról és BSD operációs rendszerről is).

Mégis érdekes lehet, hogy egyes fejlesztők hogyan építik/legózzák fel a saját oprendszerüket, milyen alkalmazásokat, felületeket, megoldásokat választanak ki. Ebből egyrészt sokat lehet tanulni, másrészt látni lehet, hogy a Linux tényleg szinte tetszőlegesen összerakosgatható, harmadrészt pedig mindenki ki tudja választani a neki megfelelőt - a legjobb az egészben, hogy csak annak kötelező legózni, aki azt szeretné csinálni. :-)

Amikor kipróbáltam a TinyME terjesztést, azt hittem, bingo!megtaláltam azt a bizonyos kombinációt, amit legalább olyan megszállottan keresek, mint Morpheus Neót. Megvolt, de ismét elveszett. Atyaég, miről beszélek?! :-)

A Linugz történetében igen régen, emlékezetem szerint 1995 körül indult el a RedHat nevű terjesztés, amely nagyon sokáig ingyenes volt, bár egy komoly cég állt mögötte. Elsőként Slackware-t próbáltam életemben, de attól gyorsan el is ment a kedvem. A RedHat 4.2-t viszont megszerettem, sikerélményt adott, sikerült összehozni Novell és Windows hálózatokkal. Ez igazából nem is lényeges, szóval a RedHat fizetőssé vált, de közben lett egy Mandrake nevű francia terjesztés, ami először egy RedHat+KDE volt, majd szépen kinőtte magát és az is fizetős lett. A Mandrake alapján indult el a PCLinuxOS terjesztés, amely szintén manapság kezdett megerősödni. Ennek egy pici, régi gépekre szánt változata a TinyME. A feltelepített grafikus változat olyan 750M körül van, és eszeveszett gyors. Naná hogy fellelkesültem.

A TinyME tehát livecd terjesztésben tölthető le, ami azt jelenti, hogy csak be kell tenni a CD-t és újraindítani a gépet, és (persze ha be van állítva, hogy CD-ről bootoljon) anélkül kipróbálhatjuk a rendszert, hogy egy bájtot is a merevlemezre írt volna. Magyarul benyomást szerezhetünk, mielőtt határozunk. Nem csoda, hogy mostanában elég sokan követik ezt a módszert.

Pozitívumok:

  1. Az elején nekem fogalmam sem volt, hogy ez a rendszer min alapszik, úgy szedtem össze a morzsákat. Ősei RPM alapú Linuxok voltak, így hát a TinyME is az - de mindezt kényelmesen, apt-get használatával! Ilyet még nem láttam, szépen össze van házasítva.
  2. Van egy Control Center, amit még a Mandrake-ből örökölt a rendszer. Perl-GTKban van leprogramozva, egyszerű de mindent, tényleg mindent be lehet állítani. Azaz szinte semmihez nem kell parancssort használni, van grafikus beállítófelület, és még mindig csak 750Mb-ról beszélünk!
  3. Az alkalmazások (az a kevés) elég jól vannak összekalapálva. Mindenből kicsi, lehetőleg önjáró és egyszerű alkalmazások: Asunder cd-rippelő, Opera böngésző, Sylpheed levelező, GFTP, EPDFviewer, Synaptic csomagkezelő, Transmission p2p alkalmazás. A Brasero CD/DVD-írót és a Gimp-et már én tettem fel. (Van ugyan egy cd/dvdíró alkalmazás, de igen furcsa; lényegében az egész parancssoros, de közben grafikus dialógus-ablakokat dobál fel egymás után. Nagyon szokatlan.)
  4. Tényleg iszonyatosan gyors. A boot idő kb. 25 másodperc, viszont belépés után egy másodperc és bent van a teljes desktop, mindennel együtt.

Boot képernyő. Ha vmware-ben futtatjuk, akkor nekem csak a VESA mód (harmadik menüpont) működött.





























Boot után grafikusan állítható be a hálózat és egyéb alap beállítások:






























Látható pár alkalmazás a háttérben meghúzódva. Amit én nem tartottam túl értelmesnek, az a Nitrogene (háttérkép-manager) és az idesk (desktop ikonok kezelése) alkalmazása, amikor a pcmanfm mindezt tudja alapból is. Én ki is kapcsoltam mindkét alkalmazást, és beállítottam a pcmanfm-et.






























Illen egyszerűen lehet beállítani a dolgokat (ez most épp az lxapperiance alkalmazás, ami alapból az lxde része).






























Ami nekem nagyon pozitív volt, hogy a tűzfallal és biztonsági beállításokkal is foglalkozik a TinyME - hiába pici, a fontos dolgokról nem feledkeznek meg. Amúgy így néz ki a Control Center. (Alul a tálcán már látszik, hogy elkezdtem hegeszteni az ikonokat, némelyik hiányzik... :-))





























Opera és Gweled, egyik kedvenc játékom. :)






























Sylpheed és PCManFM.

Összességében nekem nagyon tetszett, koherens, jól használható és barátságos. Fel is telepítettem a laptopra, hogy élesben is meg tudjam nézni. Ahogy mondtam, pár alkalmazást feltettem pluszban, és nyomtam egy apt-get update && apt-get upgrade parancsot. A PcLinuxOS repóra csatlakozott, értelemszerűen, lefrissített pár programot, én meg is nyugodtam, hogy minden oké. Aztán sajnos azóta nem indulnak el a beállító grafikus programok, a Perl panaszkodik, hogy egy osztott library (.so fájl) nem jó verziójú. Szóval a saját upgrade-je agyoncsapta a TinyME-t.

Ez az utóbbi eset elég érzékenyen érintett, hiszen upgrade-elni kell, nincs kedvem biztonsági hibákat foltozatlanul hagyni a Perl programok kedvéért. Egyéb negatívumok:

  1. Az okos és kicsi Opera biztosan nagyon jó, de a legújabb is elfelejti a proxy beállításaimat és rengeteg oldallal nem működik együtt (pl. pont a blog.hu is használhatatlan vele). Ráadásul a forróbillentyű-beállításai a közelében sincsenek az IE/Firefox vonalnak. Szóval nekem több vesződség van vele, mint haszon.
  2. Nekem nem tetszik az alapértelmezett színvilág, ikonok, háttér stb. ezt le kell cserélni, de semmi gond végül is.

Verdikt: Remélem, ezt a bosszantó upgrade hibát ki fogják küszöbölni hamarosan. Egyébként nekem megfelel, egyelőre.

 

1 komment

Címkék: linux mini legjobb pcmanfm

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr46612293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bagoj.ur 2008.07.25. 20:12:19

UPDATE: A blog.hu már működik Operával; és azóta lemértem a boot időt, nem csak érzésre hagyatkozom:

opsys.blog.hu/2008/07/24/tul_jo_ez_igy_tinyme_2008_0
süti beállítások módosítása