HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Kicsi zenelejátszók: dEADBEEF

2010.05.21. 07:45 bagoj ur

Másodiknak kipróbált a kis zenelejátszók sorozatban. A poént már előre lelövöm azzal, hogy felteszem a költői kérdésta fejlesztőknek: Srácok, hol voltatok idáig??? :-)

Nem titok, nagy kedvelője vagyok Windows alatt a foobar2000 nevű lejátszónak, amely egyszerűen tökéletes számomra. Mindent lejátszik, megnyit, elment, és mindig minden pontosan ott van, ahol várom és tényleg komolyan amit az nem tud, arra nincs is szükség. A lényeg az lenne, hogy a zenelejátszóval zenét lehessen hallgatni, nem szavazni osztályozni és ezekből adatbányászni. Ezt az érzést találtam meg végre Linux alatt is.

Az alap képernyője is igen erősen a fentebbiekben  agyondícsért lejátszót idézi, azzal az apró különbséggel, hogy itt nincs lehetőségünk a kinézetet alapvetően átrendezni, de pontosan jól van ez így, ahogy van. Több lejátszólistánk lehet, ezek kis fülecskékkel jelennek meg, a program automatikusan menti őket, tehát nincs olyan gond, hogy mit is hallgattam legutóbb, a fenébejajelfelejtettemelmenteni. A megjelenítendő információk könnyen átrendezhetőek, variálhatóak. Semmi csicsa, de minden átlátható, funkcionális és ergonomikus. Alapból vitte az összes kipróbált formátumot (mp3,flac,sid,audio cd), és simán megnyitotta az MR2 Petőfi Rádió "most játszott" m3u-ját, tehát egyszerűen: Csak működik, pont úgy ahogy gondolom hogy működnie kell.

Egyébként két csomagot tettem fel; az alapcsomag mellett a plugins csomagot kellett telepíteni. összesen 15,6Mb terjedelemben. Elindulás után 9,2Mb-ot foglalt el a memóriából, a 800Mb-nyi (212 fájlból álló) playlist betöltése után 10,8-at, tehát eléggé nem tűnik helypazarlónak (bár ez a kis nyúlfarknyi playlist gondolom, sokakat megmosolyogtat, bocs de csak ennyi zene van a gépemen).

A szoftver maga egyszerűen közel áll a tökéletességhez. Mindenre van plugin a vawpacktól a sid lejátszóig, elméletben album borítót is tölt le (csak arra nem jöttem rá, hogy hol jeleníti meg :-)), last.fm támogatás is van. Legjobban a foobar2000-ből átvett részek tetszettek:

A GUI színei is testreszabhatóak, beállítható http proxy, testreszabhatók a billentyűparancsok... a lejátszómenüben megtaláltam két nagy kedvencemet, a "cursor follows playback" és a "stop after current" menüt - és még működnek is. :-) Ez nem csak a playlistát, hanem egy-egy számot is tud ismételni, lehet, hogy sok embernek nem fontos ez a lehetőség, de nekem számít. Attól, hogy végre találtam egy Linuxos lejátszót, amin VAN EQUALIZER, ráadásul jól is működik, teljesen elaléltam. :-) És be tudja tölteni a foobar2000-ből kimentett EQ állásokat is. Itt egy screenshot a testreszabott (Lucid-hoz illő) színekkel:

Az már csak természetes, hogy alul a státusz sorban minden lényeges információt megtalálok...

Ami nekem nagyon tetszett, hogy nem próbál okosan elrejtőzni és az ablak bezárásakor az értesítési területre beülni, hanem tényleg rendesen bezáródik, DE ha valaki azt szeretné, hogy ilyenkor a system tray-re csücsüljön, az is beállítható. (Engem speciel idegesít, ha az X nem bezárásként működik és egyáltalán nem bánom, hogy ami fut, azt mindig látom a taskbar-on.)

Ettől függetlenül természetesen a systray-en ott van a kis ikonja, jobb gombbal kattintva elérjük az alap funkciókat és tudja használni az Ubuntu értesítési területét is, ha számot vált.

Az eddig kipróbált zenelejátszók közül az egyetlen, ami az mp3-at és a flac-ot viszi Virtualbox-ba telepített Ubuntu-n keresztül is a laptopomon - nagy szó! A memória- és processzorfogyasztása tényleg minimális.

Természetesen lehet keresni a számok között, az egyezőeket kijelöli a playlistben. Az, hogy van olyan, hogy "crop selection", csak hab a tortán. Szintén a listában egy számra jobb gombot kattintva nem csak a listából lehet eltávolítani, hanem van lehetőség a vinyóról is törölni, ez óriási segítség nekem, amikor válogatok - ez ismét olyan apró dolog, amivel eddig ennyire kézreálló formában csak a foobarban találkoztam.

Miért mondtam, hogy csak majdnem tökéletes? Nos, egy apróság. A plugin menedzserben lehet engedélyezni és tiltani a különféle kiterjesztéseket, de én azt szerettem volna, hogy a plugin beállításai ezek után az Edit/Preferences (Igen, ez nem magyar nyelvű sajnos!) alatt jelenjenek meg egy új almenüben; de ehelyett a plugin managerben ki kell választani a plugint, és ott kell a "konfiguráció"-ra kattintani. Mindössze ebbe az egyetlen apróságba tudok belekötni.

Egyszerűen nem hiszem, hogy létezik jobb lejátszó a számomra. Mostantól hívő lettem. :-) De természetesen folytatom a kicsi lejátszók kipróbálását, viszont a léc innentől elég magasan van.

7 komment

Címkék: linux zene ubuntu lejátszó alkalmazások foobar2000 deadbeef

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr552013715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kino 2010.05.21. 09:01:59

nekem meg bejön a Rhythmbox, hogy a 30+ giga zenét beindexeli és kereshetővé teszi. nem kell vacakolni a könyvtárakkal, lejátszólista-kezeléssel, stb.

bagoj ur 2010.05.23. 22:26:54

@kino: Örülök neki, használd egészséggel! :-) Valószínűleg ez szokás kérdése, én playlisteket állítok össze magamnak és úgy hallgatok zenét, hogy a hasonló sílusú, tempójú, de nem feltétlenül egy előadótól származó zenék legyenek együtt. Tehát nekem a playlistek pont megfelelnek, főleg úgy, hogy egy pillanat alatt indul el a lejátszó.

HumanAfterAll 2010.06.09. 11:42:45

Halihó,
talán már rájöttél azóta, album art megjelenítéshez létre kell hozni egy új oszlopot (jobbklikk az oszlopok fejlécén), és Type > Album Art, ezután újra jobbklikk a fejlécen és Group by > Artist/Date/Album.

Én úgy találtam rá erre a lejátszóra, hogy .cue kezelésre képes alternatívát kerestem. És igen, ez azt is kezeli! Igaz, nem a cuesheetet kell megnyitni, hanem a zenefájlt, de ha van mellette egy azonos nevű .cue fájl, akkor a playlistben már külön jelennek meg a számok.

Viszont nem tudok .m3u playlisteket megnyitni, semmi sem történik. Lehet hogy az én rendszeremben van valami rejtélyes hiba, hálás lennék ha letesztelné valaki nekem (rádiós, linket tartalmazó m3u-k működnek).

HumanAfterAll 2010.06.09. 14:05:53

Közben maga A Fejlesztő válaszolt nekem egy archlinuxos fórumon:
m3u (and pls) playlists have limited support -- for opening internet radio streams.
however there are plans to add better support.

bagoj ur 2010.06.09. 14:41:24

@HumanAfterAll: Köszi, ezek hasznos infók! Sajnos nem foglalkoztam azóta a dologgal, egészségügyi okok miatt korlátoznom kell magam a folyamatos gép előtt üléstől. Emiatt van az is, hogy viszonylag ritkásabban írok.

Darkcomet 2010.08.20. 14:31:59

Überf.sza kis lejátszó. Azt tudja, amit egy playernek tudnia kell, semmi sallang, csicsa, meg egyéb engem zavaró őrületek.

Darkcomet 2010.08.20. 16:27:45

Nagyon fasza kis lejátszó. Pont nekem való. Semmi sallang, meg csili-vili, stb. Azt tudja, amit tudnia kell. Lejátszik. Egyébként ha érdekel még egy minimalista lejátszó, akkor próbáld ki ezt: sourceforge.net/projects/mplay/

Ez kérem egy terminálos frontend az mplayerhez, mint anno a DOS-os Cubik Player volt.
süti beállítások módosítása