HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Kicsi zenelejátszók: Pragha

2010.07.12. 23:37 bagoj ur

Folytatom a kis zenelejátszók tesztjét - igen bőséges a felhozatal még ezek között is. Pláne ha még belevenném az Amarokot, Banshee-t, Rhythmboxot és barátaikat, illetve üzletfeleiket, akkor nyúlna igazán hosszúra a lista...! De mivel azokat mindenki ismeri, nem vesztegetem az időt a bemutatásukra.

Érdekes kis projekt ez a Pragha zenelejátszó, érdemes volt kipróbálnom, folyamatosan meglepett az egyedi megoldásaival. Ez persze nem volt mindig pozitív, nade lássuk is, hogy mi volt a tapasztalat. :-)

Telepítés

Ezúttal a PPA könyvtárából simán letöltöttem böngészővel és hagytam a gdebi-nek, hogy végezze a dolgát (feltette a csomagot függőségeivel együtt).

Elsőként egy nagy pozitívum: Ez a lejátszó a dEADBEEF-hez hasonlóan szintén azok közé a lejátszók közé tartozik, amelyek elenyésző processzoridőből tudnak gazdálkodni. Praktikusan ez azt jelenti, hogy ugrás, lassulás és kihagyás nélkül le tudja játszani a számokat egy Virtualboxra telepített Ubuntun is (sajnos a számok közötti átmenet nélküli lejátszás még nem megy neki). Nem hiába, ez (még) nem a Gstreamerre épül - sajnos a készítője a Gstreamerre váltást tervezi. De akkor mi értelme az egésznek? GStreameres lejátszó annyi van, mint égen a csillag.

Érdekes amúgy ez a GStreamer. Elméletben ugye csak egy egységes wrapper lenne egy nagy csomó zenelejátszó függvénykönyvtárhoz és -codechez. A lefordított programoknak tehát nem kellene lassabban futnia, hiszen végeredményképpen a libmad-et, libflac-et stb. használják. És mégis... ebben a tesztben tévedhetetlenül ki tudom választani a gstreamer-es zenedobozokat, mert azok jelentősen lassabbak.

 Az első indítás után vártam, hogy - a Minituneshez és a Rhythmbox-hoz hasonlóan - majd feldob egy ablakot, hogy "akkor hol is vannak a zenék, kéremszépen?" - ilyesmivel nem fáraszt minket. Cserébe Edit -> Preferences, Library fülecske, Add majd ki kell választani a zene könyvtárunkat. És még ezután sem történik semmi! Na jó, akkor Edit -> Preferences, és a General fülön "Add files recurcively" (sic!) - nos ez sem hozza meg a kívánt hatást. Igen, ezek után még Tools -> Rescan library! Huh, nem volt egyszerű, de rövid idő alatt végignyalja a zenéket és máris minden működik.

Bal oldalt a library vagy lejátszólisták, jobb oldalt pedig a lejátszólista. Hm, akkor mire való a lejátszólisták? Se jobb gomb, se bal gomb, sem semmilyen gomb nem működik rajta. Egyetlen lista elem van ott, a "Playlists", ami többesszám, tehát kell valaminek lennie... aha, a jobb oldalon az aktuális listát el lehet menteni egy adott néven, és azok jelennek meg ott! Biztosan csak én nem szoktam ezekhez hozzá, de nem volt egyértelmű.

A library-nél tudunk könyvtár/fájl, illetve az előadó, album és stílus sokféle kombinációjában rendezni. Van itt is pár furcsa:

  • Könyvtár/Fájl nézetben csak egy mélységünk van. Példa: van nekem egy Electronic könyvtáram, és abban Jean-Michel Jarre könyvtár, és az alatt albumok könyvtárai. De van egy-két szám bezúzva csak úgy az Electronic-ba is. Ekkor nem egy hierarchia jelenik meg, hanem megjelenik minden könyvtár, ami nem csak könyvtárakat tartalmaz, tehát az Electronic megjeleik, aztán a Jarre kimarad, megjelennek viszont a Jarre albumok, amik már csak fájlokat tartalmaznak.
  • Egyéb nézetben a számok csak az ID tagban lévő cím szerinti ABC-sorrendben tudnak lenni, nincs más mód a rendezésre. Igen izgalmas így egy albumot megfelelő sorrendben hozzáadni a playlisthez (nem igazán lehetséges).

Percekig gondolkodtam, hogy a lejátszógomboktól jobbra mi az a fekete piszok - nem lehet rákattintani, csak egy ronda fekete folt van ott. Aztán rájöttem, az az album art! Ez is rendhagyó, a konfigban megadhatunk hatféle fájlnevet, de nem wildcard-ot, hanem konkrétan meg kell adni, hogy én pl. 00.cover.jpg-nek nevezem mindig  a borítót. Amúgy teljesen mindegy, mert 16x16-ban úgysem nagyon lehet élvezni.

A dalszövegeket szépen leszedi, valami winampos lyrics library-t használ hozzá, és igazából egy böngésző ablakba hívja be a szöveget, de végülis működik és a Bikini-t is megtalálta. :-)

Bezáráskor alapértelmezetten ez a progi is a tálcára csücsül, és elérhetők a főbb funkciók onnan is jobb gombbal - ez teljesen megfelelően működk. A számváltásokról az értesítőt külön be kell kapcsolni, és én már azt hittem, hogy valami probléma van, mert nekem nem jelentek meg, aztán rájöttem, hogy csak akkor dobja fel az értesítést, ha nem a lejátszó az aktív ablak. Logikus.

Állítólag van last.fm támogatás is, én a konfigurációban megadtam a usernevet + jelszót, majd vártam, hogy mi történik - jelentem, semmi nem történt. Nem tudom, hogy mit kellene csinálni, a libray-ban sem jelent meg a last.fm, oldalt sem jelent meg semmi új, egyszerűen be lehet írni a last.fm paramétereket, majd nem kezd vele látszólag semmit. A wikijében sincs szó erről, valaki kisegíthetne, hogy mi a fenét kell ezzel művelni... köszi és hála előre is.

Keresni lehet, de nem egészen úgy működik, ahogy elképzeltem - kiírja hogy hány számra illeszkedik a keresés, és hogy az hány perc. De ezek után nem lehet odaváltani, vagy másolni őket másik listába, vagy ilyesmi. És ami nekem nagyon nem tetszik, hogy a fénygerenda nem követi a lejátszott számokat, a ctrl+j-vel tudunk oda ugrani. A számokat is csak egérrel tudjuk átrendezni.

Egészen bal oldalt, 90 fokkal elforgatva (á' la Amarok) van a "playlists" és a "library" - az aktívot jeleníti meg a bal oldali listában. Csak egy idő után vettem észre, hogy ha az aktívra még egyet kattintok, akkor eltünteti azt a hasábot, és egy kompaktabb kinézetre vált, egyetlen playlisttel. Hurrá, miért kellett ezt így elrejteni? Sajnos az album art így sem lesz nagyobb, de a playlistát megjegyzi, úgyhogy ezért jár a piros pont.

A memóriafoglalás jelentéktelen, 4-5kbyte-ot evett nálam. Ha ezt összevetjük azzal, hogy Rhythmbox-szerű zenekönyvtáros lejátszónk van, ami a leggyakoribb formátumokat lejátssza, akkor nem is hangzik rosszul. Azok számára, akik GTK-t használnak, de nem Gnome-ot, szerintem ez a kis lejátszó egy erős induló lehet.

1 komment

Címkék: linux zene teszt mini ubuntu lejátszó alkalmazások pragha

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr922147784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bagoj ur 2010.07.13. 23:34:11

Tisztára elfelejtettem: Tud ID3 tag-et is szerkeszteni, ez is piros pontot ér!
süti beállítások módosítása