HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Ubuntu vs Lubuntu vs Xubuntu, 2012.04

2012.07.08. 21:39 bagoj ur

Mivel még mindig egyik legnépszerűbb bejegyzésem a 2010-es Ubuntu, Lubuntu és Xubuntu összehasonlítás (a legutóbbi hátrányára), elhatároztam, hogy megismétlem a tesztet pontosan két évvel később; mert egyrészt a tavasszal megjelent kiadások LTS (Long Term Support - hosszú távon támogatott) verziók; másrészt ennyi idő alatt a számítástechnikában gyökeresen meg is változhatnak a dolgok - naprakésznek kell lennem.

Itt jegyzem meg, hogy a hossza miatt kettészedtem ezt a bejegyzést - az alkalmazásokkal egy következőben foglalkozom, itt pedig általános benyomásokat írok le, illetve hogy legyen valami izgalom is, a rendszerek különféle paramétereit hasonlítom össze a memóriafoglaltságtól a boot időig. Erről készítettem egy kis infografikát is, amit a végén lehet megtekinteni.

Manapság már nem fogja senki megkérdezni, hogy miért foglalkozom az Ubuntu Linux-szal. Bár mint nyilván észrevehető volt, én Archlinux irányba mentem el, mivel az Ubuntu bonyolultsági foka már meghaladta a felfogásomat (haha! Amúgy tényleg lusta vagyok bogozni, hogy ki van kivel); ez nem jelenti azt, hogy a mára "szabvánnyá" váló terjesztéssel nem foglalkozom. A hardverfelismerés és kezelés régóta példás, és bár eredetileg a Debian terjesztésből nőtt ki, immár évek óta az Ubuntu is alapja rengeteg egyéb terjesztésnek (pl. Linux Mint, Backtrack, Edubuntu, Kubuntu; csak hogy ne a címben szereplőket említsem). Nagyon betalált a Canonical azzal, hogy viszonylag sűrű (fél éves) kiadási ciklusokra állt át, hiszen szinte mindig van miről beszélni, ráadásul a verziók nagyon stabilak és mögöttük hatalmas nyílt forráskódú tábor fejleszt elképesztő mennyiségű szoftvert, amely mind megtalálható a tárolókban (az egyetlen kérdés szinte az, hogy megtaláljuk a szűmunkra megfelelő szoftvert a kínálatban).

A vas


Természetesen megragadtam az alkalmat arra is, hogy a két évvel korábbi eredményeket összevessem az idei mérésekkel, ezért próbáltam az előző teszthez a lehető leginkább hasonlító felállást biztosítani. Az alábbi táblázatban összefoglaltam a különbségeket.

2010 2012
Host Virtualbox / Windows7 Virtualbox / Windows 7
CPU Intel Core2 T6500 @2.1GHz (csak 1 mag engedélyezett) Intel Core2 T6500 @2.1GHz (csak 1 mag engedélyezett), PAE
Memória 512 / 2048Mb 512 / 2048Mb
Video 12Mb 64Mb + 3D gyorsítás
Merevlemez Virtuális 10Gb Virtuális 10Gb
A módszer


Tesztelem a telepítés egyszerűségét és sebességét, az alaprendszer memória- és helyfoglalását és a boot gyorsaságát. Ahogyan korábban is, a terjesztések között átfedő alkalmazásokat nem, inkább az alkalmazás-kategóriákat fogom összehasonlítani, illetve a felhasználó felület eltéréseit; hogy világosan lehessen látni, milyen felhasználói bázisnak szól az adott (al)terjesztés. Most is fontos a testreszabhatóság, a használat kényelme és a magyar felület.

Telepítés, első benyomások


Vágjunk is bele a dologba. Az ISO fájlok letöltése nem sok időt vett igénybe (Ubuntu: 701Mb, Lubuntu: 688Mb, Xubuntu: 680Mb) torrenten keresztül. Természetesen mindhárom terjesztés egyben live cd, azaz ki lehet próbálni a terjesztést telepítés nélkül is.

Az Ubuntu rögtön grafikus felülettel indított, és megkérdezte, hogy kipróbálni vagy telepíteni akarok-e.

ubu_2012_1.jpg

(Fetisisztáknak: a kérdés feltevéséig 2:36 telt el, majd amikor a kipróbálásra kattintottam, 1:17-et kellett várnom a Unity elindulásáig.) Itt egyből szemet szúrt a furcsaság, hogy - gondolom, hely spórolási okokból) a görgetősávot (scrollbar) csak egy vékony vonal jelöli, és ha rávisszük az egeret, a képernyőmentésen láthatóvá alakul, ahol a nyilakkal görgethetünk. Azt nem értem, hogy ha helyet akartak spórolni, akkor miért nem a ló nagyságú betűket vették kisebbre? Ez nekem eléggé technikai magamutogatásnak tűnik. Nos, hát akkor először próbáljuk ki!

ubu_2012_3.jpgJópofa a bal oldalra rendezett ikonsor (a dash), hiszen a képernyők egyre durvábban szélesvásznúak, míg a függőleges helymérettel spórolni kell. Izgalmas az, hogy alapból milyen ikonok vannak kint: A Gnome3-ra nagyon erősen hajazó alkalmazás-indító (Start menü helyett), Telepítés, Firefox (természetesen az Internet egyből működik), "Word-Excel-Pépété" (Libreoffice Writer, Calc és Impress), Ubuntu Software Center és One, Beállítások és a Kuka - elég jól összerakott kis csapat egy hétköznapi felhasználónak.

Az első zavarbaejtő kérdés, hogy hol is kell bezárni egy ablakot? Rájöttem, hogy rá kell kattintani a bal felső sarokban az alkalmazás nevére, és akkor ugranak elő az ablak kezelő gombok (szerintem elfért volna ott állandóra is). Következő: hogyan váltsak egérrel egy már megnyitott alkalmazásra? Gnome3 módra kattintottam az ikonra a bal oldalon, és ez működik is. Ha még egyszer kattintok, akkor meg előhozza az összes ablakát (sőt, kis vonásokkal mutatja, hogy hány példány fut az adott programból). Közben rájöttem, hogy az alt-tal is előhozhatom az ablak kezelő gombokat. Ez kezdett tetszeni, csak az volt "izé", hogy az integráció például a Firefox-szal nagyon jól sikerült, a menü beépült a képernyő tetején lévő sávba, de a Libreoffice-szal már nem működik (a megoldás nehézsége engem ugye most egyszeri felhasználóként nem érdekel). Épp ezen morfondíroztam, amikor a dash összeomlott (de újraindult). Amíg rájöttem, hogy az összes elindított alkalmazás megjelenik a dash-en (ahogyan vártam is), és egérgörgővel lehet közöttük görgetni, addigra vagy 10x kifagyott a dash, úgyhogy úgy gondoltam, itt az ideje a telepítésnek.

A Lubuntu a klasszikus konzolos nyelvválasztó, majd kipróbálom-telepítem-memtesztelek választást követően 1:17 alatt beizzította a desktopot. Ez a 2010-es kinézethez képest sokkal csinosabb, a telepítést rögtön meg lehet kezdeni az ikonra kattintással, vagy a start menüből indítható bármilyen program.

lubu_2012_2.jpg

Apró érdekesség az összeomló Chromium (amelynek témája egyébként is markánsan elüt a többi ablaktól). A gyorsindítóban a fájlkezelőt (amelynek ikonja még mindig az ablak minimalizálásra emlékeztet engem), böngészőt és a tényleges ablak minimalizálót találjuk (ami érdekesen működik: minimalizál, de utána még egyet rákattintva semmi nem történik. A tooltip szerint jobb gombra minden ablakot felgörget, ehhez képest a beállítás menüje jön be jobb gombra).

Mivel ez láthatóan egy klasszikus értékeket hordozó felület, kattintottam a telepítésre.

A Xubuntu - számomra meglepetésként - pontosan ugyanúgy indított, mint az Ubuntu, 2:06 után bejött ugyanaz a képernyő, amelyen választhatunk a kipróbálás vagy telepítés közül. A Xubuntu volt az egyetlen egyébként, amelynél a kipróbálás alatt semmi nem fagyott le. :) A GTK téma kicsit sötétebb a másik két változathoz képest, van alul egy Mac-szerű gyorsindító, amely automatikusan elrejtőzik; a menü és az éppen futó alkalmazások a system tray-jel fent találhatók.

xubu_2012_1.jpg

Telepítés


Az Ubuntu remekül vizsgázott, szokás szerint - már tudta, hogy magyarul szeretnék telepíteni, a partícionáló használata nagyon egyszerű (nyilván annak, aki tudja mit csinál), de a legegyszerűbb persze nem is particionálni, hanem bízzuk az egészet a rendszerre.

A telepítést nagyban gyorsítja, hogy a háttérben másolja a fájlokat, és eközben kérdezi meg a szükséges infókat (időzóna, billentyűkiosztás, felhasználói név-jelszó, gépnév), ezután már csak a reklámokat kapjuk az arcunkba (még több, még jobb, még gyorsabb, ingyenes 5Gb cloud tárhely, közösségi OS stb), ahogyan azt egy céges operációs rendszertől el is várhatjuk. Egy fura dolog, hogy az előrehaladást jelző csík néha nekem visszaugrott vagy 20%-kal, aztán újra előre, és újra vissza. A másik a telepítés ideje: 34 perc 36 másodperc??? Két évvel ezelőtt ugyanezen a vason 11:28 volt.

Mint kis kutakodás után kiderült, van egy bug a Virtualboxban és/vagy az Ubuntu 12.04-ben, ami megakadályozza, hogy értelmes sebességgel fusson virtuálisan. Amíg ezt meg nem szüntetik, sajnos csak akkor tudom véglegesen befejezni a tesztet.

A Lubi telepítője pontosan megegyezik a nagy testvérével, szintén megkérdezi a frissítések és harmadik féltől származó codecek (pl. mp3) telepítés közbeni letöltését, időzónát és billentyúkiosztást, majd felhasználói adatokat választhatunk ki, míg a háttérben már zajlik a partíciók formázása és fájlok másolása.

A Xubuntu, ha lehet ilyet mondani, még jobban illeszkedik a nagytesóhoz, mivel a telepítő teljesen ugyanaz (kivéve természetesen a telepítés alatt mutatott képernyőmentéseket, hiszen itt más alkalmazások az alapértelmezettek). A telepítés (természetesen) a másik kettőhöz hasonlóan gond nélkül zajlott.

A telepített rendszer


Az Ubuntu elindítás után észlelete, hogy Virtualboxban fut és telepítette a megfelelő meghajtóprogramokat - kövér piros pont, amit azonnal le is kéne vonnom, mivel a videokártya ezután is "ismeretlen". Nade folytassuk a jó dolgokkal: természetesen minden működik, itt már nem fagy ki semmi, a felület szokatlan de nem kényelmetlen.

A nem annyira jó dolgok: Gondoltam, kikapcsolom az általam nem használt szolgáltatásokat - nem találtam hozzá beállítóprogramot. Halálosan idegesített, hogy terminálban futott valami és ha felette volt egy másik programablak, akkor a terminálban nem görögtek a sorok. Oda kell váltani és legörgetni, hogy történt-e azóta valami. Néhány alkalmazás beépül és a felső csíkra kerül a menüje, némelyiknek nem - előbbiek főleg akkor bosszantóak, ha nincsenek teljes ablakra kinyitva és a menüjük mégis fent található. Ez csak az én logikám, de nem értem, miért kell majmolni az OSX-et, így az egérrel sokkal többet kell kolbászolni.

ubu_2012_5.jpg

A zárt meghajtók aktiválása ablakot maximumra nyitottam, de utána nem tudtam bezárni a "Bezárás" gombbal. A Shotwellt valahogy besikerítettem a felső sáv alá ablak méretben, nem látszott az ablak felső éle, onnantól csak a File -> Kilépéssel tudtam bezárni. Sok-sok apró kényelmetlenség, ami abból adódik, hogy egyedi a felület és minden egyes programot alaposan le kell tesztelni és ehhez igazítani, ami nem mindig sikerül.

Évek óta először láttam olyat is, hogy a magyar fordítás nem fér ki valahová, lásd képernyőmentés. Több ilyen is van sajnos. :-(

lubu_2012_4.jpgA Lubuntunál csak pár apróságot találtam, már említettem, hogy a Chromium téma  kilóg a felületből, illetve a felhasználói felület sem egységes; hol a GTK3-as KI-BE kapcsolókkal, hol a régi checkboxokkal lehet találkozni; de semmi olyan, amitől össze lehetne zavarodni. A Virtualbox frissítéseket automatikusan nem indította el, de amikor kézzel kerestettem vele a drivereket, akkor felajánlotta és szépen telepítette is. Összességében nagyon jó benyomást keltett a rendszer, habár néhány alapértelmezett program helyett én mást választottam volna (ezt lásd majd az alkalmazások taglalásánál). Részletes és elég egyértelmű beállítási lehetőségek vannak, a hardverrel amúgy sem volt semmilyen probléma.

lubu_2012_8.jpg

Tetszett az ötlet, hogy bejelentkezéskor választhatunk egy "Lubuntu-Netbook" nevű session-t is, ahol a háttérkép helyett egy gyorsdindító program foglalja el a hátteret, ebben tematikusan csoportosítva vannak az indítható alkalmazások, amelyek egyébként a start menüben is megvannak, csak nyilván kis képernyőn ez praktikusabbnak tűnt. Az ötletért csillagos ötös, de a megvalósítás nem teljesen az igazi még: ha tényleg kis felbontású és/vagy érintős képernyőre optimalizáltak, akkor kéne egy virtuális billentyűzet, ugyanakkor egy olyan openbox-téma (ugyanis az ablakkezelő openbox), ahol az ablakok mozgatása, bezárása is könnyebben megoldható; jó lenne egy gyakran indított vagy kedvenc alkalmazások inditófülecske stb. lehetne ragozni, de elég megnézni egy Androidos telefon felületét. Mindenesetre bizakodó vagyok, hogy ez az ötlet tovább fog fejlődni és az egész desktopot "átvarázsolják" netbook felhasználásra (természetesen csak a netbook session alatt).

Már a múltban és most is tapasztaltam egy PCManFM bugot (egyébként zseniális fájlkezelő, felcsatol Windowstól kezdve SSH elérésen keresztül mindent): Ha egy pendrive-ra másolok valamit, szabályosan lecsatolom, majd egy másik gépen lemásolom és letörlöm, szabályosan lecsatolom és visszadugom az eredeti Lubuntu-s gépbe, akkor az továbbra is úgy látja, hogy rajta vannak a fájlok, de megnyitni - értelemszerűen - nem tudja őket. A fájlkezelő gyorstárazza nyilván a fájl listát, mert ha kilőjük és újraindítjuk a PCManFM-et, akkor utána minden rendben.

lubu_2012_9.jpg

Mi a helyzet a Xubuntuval? Megint nehezen tudom besorolni ezt a terjesztést.

xubu_2012_3.jpg

Például ez az egyetlen, ahol az mp3 lejátszásnál nem felajánlotta, hogy letölti a megfelelő drivereket, hanem egy hibaüzenetet kaptam, ami nem is utalt arra, hogy a gstreamer0.10-ugly csomagot kéne telepíteni. A Virtualbox driver telepítését sem ajánlotta fel, hasonlóan a Lubihoz, de amikor ezt követően kézzel elindítottam, egy elszomorító hibaüzenetet kaptam:

Elnézést, az illesztőprogram telepítése meghiúsult. A részletekért nézze meg a naplófájlt: /var/log/jockey.log

Wupsz, ez egy nem várt fejlemény. Szerencsére a megoldás egyszerű volt: A háttérben felejtettem a Synaptic csomagkezelőt, mivel abban telepítettem a hiányzó gstreamer csomagokat, emiatt nem tudott a csomag adatbázis felett kizárólagos lock-ot szerezni. Sajnos ebbe bele is fagyott a meghajtó telepítő, és kilőni sem lehetett, csak root joggal (hiszen a root nevében indult el, be is kérte a jelszót). Ezért egy apró pillanatig kénytelen voltam a terminál segítségét kérni, pedig elhatároztam, hogy a tesztekhez ezt nem fogom használni (ahogyan az egyszeri felhasználó sem szokta). Azért azt elmondanám, hogy ezt csak egy rutinosabb ember ugrotta volna meg, aki először lát Linuxot, az biztosan nem.

Akkor hát a rutinosabb felhasználók operációs rendszere a Xubuntu? Erre sok jel utal, például a menüben előbb vannak a beállítások, mint az alkalmazások; telepítve vannak olyan komolyabb alkalmazások is, mint a Gimp. Az az érzésem alakult ki, hogy szerettek volna egy olyan Ubuntut összehozni, amiben "professzionálisabb" alkalmazások vannak, nincs annyira lecsupaszítva; a szoftverek integrációja hasonló de összességében mégis könnyebb és gyorsabb - ennek érdekében száműzték például a Libreoffice-t, és használják a gmusicbrowsert, ami perl-gtk-ban íródott (tehát lassú, de talán nem annyira), de a hangerőszabályzóba ez is bele tud épülni.

xubu_2012_2.jpgA felület nem 100%-osan magyar, és ahol le is van fordítva, van 1-2 hátborzongató dolog, például "Kiszállás" a kilépés éppen a gmusicbrowserben.

Értékelés

Ismét elmondom, hogy általános érzéseim, illetve a mért értékek alapján közösen értékeltem, hogy melyik terjesztés nekem mennyire esett kézre, hol voltak kellemes és kellemetlen meglepetéseim. Ilyen szempontból az objektív és szubjektív keveredik, amiből óhatatlanul szubjektív lesz. Nade melyik teszt nem az, végső soron?

Ubuntu: Nekem nem esik kézre a Unity, nagy fába vágta a fejszét a Canonical ezzel a reformmal. Az alkalmazások összeválogatása jó, sajnos a Virtualbox hibája miatt a rendszer általános sebességét egyelőre lehetetlen felmérni, mivel minden elképesztően lassú (natív gépre telepítve pedig az összehasonlíthatóság sérülne).

A két évvel ezelőtti teszttől eltérően már nem ajánlanám jó szívvel kezdő felhasználónak, ugyanúgy, ahogyan a Windows 8-at sem, csak akkor, ha egy tapasztaltabb ember is segít.

Lubuntu: Az Ubuntu 10.04-es verziójára emlékeztet. Tradícionális a felépítés, elég gyors és amennyi integráció kell, az megvan. Sajnos vannak bosszantó apróságok, de ettől függetlenül ajánlom.

Xubuntu: Nehezen meghatározható, hogy a kezdő vagy profi felhasználókat célozzák, és könnyű vagy komolyabb desktopot szeretnének fejleszteni. Nekem az az érzésem, hogy a profi+komoly az irány, egy, az Ubuntuhoz képest tradicionális felülettel. És a két évvel ezelőtti teszthez képest megváltozott a véleményem, igenis szükség lehet a Xubuntura is, éppen a Canonical megreformált desktopja miatt. Vegyék csak át a jó ötleteket, és tartsák meg a jelenlegi kinézetet, és biztosan nőni fog ismét a felhasználói bázisuk.

Ubuntu

86%

Azoknak, akik egyedi desktop élményre vágynak egy nagyon jó, integrált és stabil Linux rendszeren

Xubuntu

80%

Kicsit nehézkes, a célközönsége a konzervatívabb, de hozzáértőbb Linuxosok, a híreszteléssel ellentétben nem pehelysúlyú

Lubuntu

85%

Gyengébb gépekhez egy barátságos, klasszikus desktop Linux, nem csilli-villi de kézreáll

Érdekes, nem? A két évvel ezelőtti teszthez képest annyira közel vannak a számok, hogy igazából nem tudok egyértelmű győztest hirdetni. Beszéljenek helyettem a számok:

ubilubixubi_12_04_infographics.png

8 komment

Címkék: linux teszt ubuntu alkalmazások összehasonlítás xubuntu lubuntu

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr114621761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

müdvü (törölt) 2012.07.08. 23:53:40

nagyon jó leírás, tetszett. várom az alkalmazásokról szólót is!

az ubuntu virtualboxban pedig nálam is rettenetesen lassú, az asztali effektek szaggatósak, pedig az integrációs szolgáltatások telepítve vannak (legfrissebb verzió), és nem gyenge a hardver sem... én sem értem.

bagoj ur 2012.07.09. 21:44:04

@localofs: Sajnos ez egy létező bug:

www.virtualbox.org/ticket/10450

De úgy látom, nem iparkodnak nagyon a megoldáson. :-(

atomgape 2012.07.09. 21:46:34

tényleg tök jó leírás, köszi! Az infográfián a csomagméretet és a memória felhasználást hogy kell értelmezni? A csomagok nőttek vagy csökkentek X százalékkal, a memóriafoglalást meg lemérted boot után és alkalmazásokat használva is?

szucsjoee 2012.07.09. 22:07:25

Klassz írás,
Én annyit tennék hozzá, mert én is kipróbáltam az összeset és nem virtualboxban, hanem egy régebbi laptopon, hogy a Lubuntu remekül fut régebbi, kevesebb memóriával megáldott gépeken is.
A többin besírt a kisgép :)

Pécsi bölcsész 2012.07.23. 11:48:51

Én is felraktam a lubuntut egy T42-re egy opensuse helyett, és nagyon tetszik.
Ami nyert, hogy kapásból(updatek után) felismerte az usb-s
mikro tp-link wifi adaptert. És zokszó nélkül viszi.

bagoj ur 2012.07.23. 22:44:55

@atomgape: Szia, igen, jól írod. A boot időnél meg a fehér alapon a bekapcsolástól a gdm/lxdm/lightdm-ig, a "teli" színek pedig a desktop betöltődését jelzik.

mengyan 2012.09.03. 09:17:51

Szia! Nagyon örülök, hogy folytatod a blogod. Nemrég lefrissült a 10.04 LTS Ubuntum, és szeretnék megszabadulni a Unity-től, de semmit nem találok vele kapcsolatban. Lehetséges, vagy inkább váltsak distrót? Igazából csak arra kell, hogy innen jelentkezzenek be a userek távoli asztalra, esetleg neten keresztül hallgassanak rádiót. (Nem is értem, egy LTS-nél miért _erőltetik_ ezt a felületet) Tisztára kiábrándultam az Ubuntuból.

bagoj ur 2012.09.20. 20:24:12

@mengyan: Most nincs felrakva Ubuntu, de szerintem ha felraksz egy másik desktop környezetet, és bejelentkezéskor a gdm-ben azt a sessont választod ki/teszed alapértelmezetté, akkor annak működnie kell. Sőt, talán bejelentkezéskor olyat alapból is kiválaszthatsz, hogy "gnome classic".

Desktopra meg vannak olyan csomagok, mint xubuntu-desktop, kubuntu-desktop stb.
süti beállítások módosítása