HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Frissítés hétfő, avagy mit ront el az Arch ezen a héten? :-)

2012.11.12. 22:32 bagoj ur

archlogo.jpegNe gondolja senki, hogy az a célom, hogy ekézzem az Archot, mert távolról sem ez a helyzet, én csak használni szeretném napi szinten. Nyilván arról nem írok semmit, ha minden jól és megelégedésemre működik, hiszen ez eléggé unalmas lenne leírni, hogy "ma sem történt semmi". Bezzeg, ha valami probléma van, főleg ha fel is bosszant egy kicsit, akkor rögtön megjön az ihlet is! Lássuk hát, mi történt nemrégiben.

pacman -Syu

Ez a sor elég sok embernek ismerős, ez egy rendszer frissítés, amit az Arch Linuxot használók elég gyakran kiadnak. Én, óvatos duhaj lévén, csak vasárnaponként, és akkor sem minden héten. :-) Most telepítenem kellett egy új csomagot, ezért jobbnak láttam, ha a rendszerem naprakész. Eléggé meglepődtem, hogy 300+ megabájtot kell letölteni, ami kicsomagolva 1,6Gb+, és a fél rendszerem le lesz cserélve. Node miért is ne, hiszen kockázat nélkül nincs győzelem, ugyebár... :-)

Lejött a sok száz mega, figyelgettem fél szemmel, mi történik, a policykit könyvtárára panaszkodott, hogy 0750 és szerinte 0755 kéne, egye fene, megadtam neki. Ezen felül semmi extra, úgyhogy reboot, aztán hadd hasítson a legújabb nVidia meghajtó, ami a gyártó szerint akár kétszeres gyorsulást is hozhat a sebességben (nem mintha játszanék, hehe). Semmi különös nem történt, úgyhogy (az nVidia és az új kernel miatt) reboot.

Hoppá, hát a gdm az sajnos nem indult el, nade miért? A /etc/rc.d/ alól el is tűnt a gdm szkript, csak nem átdolgozták systemd-re? De igen. OK, próbáljuk meg kézzel elindítani... nem megy, azt írja ki, hogy hiba történt, próbáljam meg még egyszer. :-( Itt az egyszeri programozó végtelen ciklusba keveredett volna, de 2-3 próbálkozás után beláttam, hogy ennek fel se tréfa. :-)

Egy kézzel gyorsan megírt .xinitrc segítségével elindítottam egy fapados X felületet. Erre azért volt szükség, mert egyrészt nincs konzolos böngészőm, másrészt firefox-szal sokkal egyszerűbb volt az archwikiben keresgélni. Milyen szerencse, hogy a wifi hozzáférést saját szkripttel oldottam meg, így nem kellett küzdeni még holmi network-managerekkel is.

A neten ajánlott "systemctl enable gdm" parancsra a "No connection to service manager" hibaüzenetet adta. Kis nyomozás után némi fény gyúlt a sötétségben: Azért nem tud csatlakozni a systemd-hez, mert nálam még a régi System V-os init fut, viszont ahhoz, hogy a gdm elinduljon, már a systemd-nek kéne lennie az 1-es processznek.

Akkor /boot/grub/menu.cfg szerkeszt, és a kernel sorhoz hozzátold még egy kicsit:

linux   /boot/vmlinuz-linux root=UUID=84671fe3-0dd3-4df1-a624-8d77f2d315d5 ro init=/usr/lib/systemd/systemd

Remélhetőleg értelemszerű, hogy az init= és az utána lévő részeket tettem én hozzá, és egyébként kiszedtem a "quiet" kapcsolót, hogy jobban lássam, mit is csinál ez a ördöngös systemd. Nos, remekül bebootolt, és a gdm is elindult - sajnos igen ronda lett a bejelentkező képernyő! :-(

Annyit tudok még hozzátenni, hogy a systemd-sysvcompat csomag felrakása távolítja el végleg az init-et, és akkor már nem szükséges megadni a kernelnek, hogy systemd-vel bootoljon.

Ennyit a mai ijedségről. De azért elmondom, hogy szerintem mi lett volna a felhasználóbarát megoldás egy, a felhasználókkal minimálisan is szimpatizáló, helyzetükbe magukat beleérző fejlesztőktől. Tudván, hogy ezt a terjesztést azok használják, akiknek van minimális érzékük a dolgokhoz, elég lett volna egy hasonló üzenet az új gdm csomag telepítésekor:

"Hey, you fuzzer! Note that gdm is not going to work with System V init anymore, so if you are planning to use mixed systemd and initscript environments in the future, change the kernel line in grub.cfg by adding init=/usr/lib/systemd/systemd. If you have already fully migrated to systemd, please dismiss this message."

Ennyi. Ja, mégsem:

  • Az nvidia-settings nem megy, mert panaszkodik, hogy neki a libpangox egy régebbi verziója kéne, hát ez van amikor a lib frissül, a program, ami használja, az pedig még nem.
  • Megújult a Nautilus felülete, sokkal kisebb helyet foglal már a fejléc, jobb lett
  • Átdolgozták kicsit a gnome-shell indító felületét, ez határozottan rosszabb lett. Az alkalmazások nevei már meg sem jelennek, csak ha külön kattintunk egy ikonra a Favorites bar-on. Persze ha rákeresünk a nevére, akkor bejön, de ez nemtom... olyan nekem nem tetsző dolog
  • Lecserélődtek az ikonok
  • A képernyő zárolás elég érdekes lett, nem elég kattintani, hanem az egérrel felfelé el kell húzni a hátteret, mintha egy függönyt húznék fel. Elég feleslegesnek tartom...

16 komment

Címkék: linux frissítés boot csalódás konfigurálás arch gdm systemd

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr364903809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szöllősi István 2012.11.13. 16:07:11

Miota archot hasznalok sokat bongeszem a blogodat.
Csak gratulalni tudok nagyon jok az irasaid.
Az lenne a kerdesem, hogy egy hasonlo -Syu utan nekem a touchpad "ment el".
synclient -l neztem es a TapButton2 = 3 es a TapButton3 = 2. Ez eddig forditava volt, ahogy kellene legyen.
Most viszont nem tudom megforditani.
Ujra telepitettem a synaptics drivert de nem segitett.
At irtam a 10-synaptics.conf fajlt is, amiben beirtam, hogy nekem rendesen adja meg a TapButtonoket de nem mukodik. Irtam rulest wiki alapjan de semmi. Kikommentelem a 10-evdev.conf-bol is a TP-ed, ezt (is) wikiben irtak de semmi.
Most ugy csinalom, hogy minden inditas utan Terminalba be kell potyogjem: synclient TapButton2=2 TapButton3=3
Erre nem tudsz-e esetleg orvoslast?

semmikozod 2012.11.15. 09:59:17

Hmm. Szerintem ez volt a felhasználóbarát megoldás egy, a felhasználókkal minimálisan is szimpatizáló, helyzetükbe magukat beleérző fejlesztőktől:
Hey you fuzzer!
As systemd is now the default init system, Arch Linux is receiving minimal testing on initscripts systems. Due to a lack of resources and interest, we are unlikely to work on fixing initscripts-specific bugs, and may close them as WONTFIX.
We therefore strongly encourage all users to migrate to systemd as soon as possible. See the systemd migration guide.
To ease the transition, initscripts support will remain in the official repositories for the time being, unless otherwise stated. As of January 2013, we will start removing initscripts support (e.g., rc scripts) from individual packages without further notice.

Ami igaz, az igaz, még nincs 2013 januárja, és mégis kidobták a gdm rc.d scriptjét (már 2012.09.26-án). Ennek ellenére, egészen nyilvánvaló, hogy az archlinux teljesen és visszavonhatatlanul átállt systemd-re. Ha te ezt nem tetted meg, akkor bizony bele kellett futnod ilyen problémába, csak idő kérdése volt.

Ami a véleményedet illeti a systemd-re való átállásról, talán jogos. Én is elmolyoltam napokig, mire át tudtam teljesen állni. Reméljük nem túl gyakran lesz egy így. Mentségükre legyen szólva, ez nem annyira az ő döntésük, mint inkább upstream, az archlinux csak követi a trendet, hogy ne kelljen szénné patch-elniük a rendszert.

bagoj ur 2012.11.16. 17:08:38

@Szöllősi István: Valami rémlik, hogy a Gnome legújabb változata felülírja az X beállításokat.

Ha a dconf-editorral a /org/gnome/settings-daemon/plugins/mouse/ alatt kikattintod az "Active"-nél, akkor megjavul?

bagoj ur 2012.11.16. 17:14:07

@semmikozod: Nem igazán érdekel az Arch fejlesztők nyomora. Toborozzanak embert, ha nincsenek elegen, ha pedig nem tudnak önkénteseket toborozni, akkor az már önmagában sokat elmond a terjesztést felhasználó emberekről. De ha elolvasod az írásom, láthatod, hogy nem a systemd ellen prüszköltem, és még csak azzal a (szerintem teljesen jogos!) kéréssel sem álltam elő, hogy miért nem szíveskedtek egy nyomorult migrációs szkriptet biztosítani, ami automatikusan megcsinálja a váltást. Én csak azt kérném, hogy ne kelljen minden nap az archlinux.org news-t böngésznem, hanem a pacman dobja már elém a fontosabb dolgokat. Az ilyen pökhendi megjegyzéseket nem is kommentálom: "Due to a lack of resources and ___interest___...".

Szöllősi István 2012.11.16. 18:34:06

@bagoj ur: eleg kulonos modon oldottam meg. Jobban mondva nem is oldottam meg hanem a balszerencsenek koszonhetoen oldodot meg. Babraltam a arch kernel line-jat wiki szerint. ujra inditottam a gepet. Az XFCE nem tudom mitol default allapotban jelent meg, vagyis minden finom hangolasom eltunt, de a jo hir, hogy a touchpad mukodot.
Nem is bajlottam az xfce helyreallitasaval, orultem, hogy mukodik a TP s inkabb aldoztam meg 2 orat, hogy ujra bekonfiguraljam az xfce-t.
Koszonom a valaszodat, bagoj ur.

semmikozod 2012.11.19. 10:59:45

@bagoj ur: Az ilyen pökhendi megjegyzéseket nem is kommentálom: "Nem igazán érdekel az Arch fejlesztők nyomora". Sokan panaszkodnak a fejlesztők hozzáállására, lásd ignorantguru idevágó blogbejegyzéseit még a package signing érából. Allan és a többiek nem is rejtik véka alá, hogy ezt a disztrót ők saját maguknak csinálják, nem nekünk. Rendes tőlük, hogy publikussát tették, ennyi az egész. Persze lehet vitatkozni, hogy a közösség tette-e naggyá őket, ettől még igaz marad, hogy az arch egy barkács linux. Ha ez nem tetszik, javaslom sürgősen térj át Debian-ra, jobban jársz. Tényleg úgy csinálsz, mintha neked a fejlesztők tartoznának valamivel, mert neked ez *jár*. Az archlinux soha még nem csinált automatizáló "nyomorult migrációs scriptet", mert az ellentmondana a filozófiájuknak. Mellesleg használj pacmatic-ot, akkor értesülsz a fontos hírekről minden Syu-nál. Ha nem esik le a karikagyűrű az ujjadról, hogy uram-bocsá molyolni kell.

bagoj ur 2012.11.21. 20:23:41

@semmikozod: Egyszerűen nem tehetik meg, hogy nem foglalkoznak azokkal az emberekkel, akik az idejüket arra áldozzák, hogy a barkács linuxukat ingyen tesztelik. Egy méret felett nem lehet így hozzáállni! Persze teljesen feleslegesen vitázunk itt, mert ettől semmi nem fog változni az Arch fejlesztők oldaláról. Egyébként ha ez így van, ahogy írod, minek írják ki a híreket egyáltalán? Egyszerűen átvariálhatnák úgy az egészet, hogy nem szólnak senkinek, hiszen megtehetik. Viszont ha beüt valami bug, nyilván könnyű takarózni azzal, hogy jabocs ezt csak magamnak csinálom.

Kétségtelen, hogy a Debianhoz húzok, ezért is fáj a hozzáállás - még én volnék a hibás, amiért "csak" használni akarom a rendszert? A Debian ugyanúgy egy hobbi projekt, de nézd meg, mennyivel jobb a támogatásuk.

Ilyet még nem kaptam senkitől, hogy leesik a karikagyűrű az ujjamról - tuti, hogy jó embert akarsz kioktatni? 1996 óta használok linuxot, a 2.0-s kernelhez még patcheket is írtam, egy rakás magyar fordításon dolgoztam, és például ez a blog is azért van, hogy segítsek a linuxot használóknak. Igaz, nem fényezem a linuxfanboyok hátsóját, ehelyett megmondom, hogy mit gondolok. Ez fáj Neked? Nézd már vissza légyszíves akár csak ezt a blogot, hogy mennyit "molyoltam" már különféle linux terjesztésekkel. Viszont már nem ez tölti ki az életem, de még így is igyekszem írni ide, amilyen gyakran csak tudok.

semmikozod 2012.11.22. 14:33:37

@bagoj ur: Pont azt a stílust kéred számon tőlem, amit te magad is használsz. Mindemellett, szeretnék visszakozni, igazán nem bántani akarlak, kár volt a flame-ért. Csak azt akartam mondani, hogy ezúttal a panaszaid nem voltak teljesen jogosak, hisz nem követted az archlinux nyomvonalát, és ezért jutottál slamasztikába. Egyértelműen rossz disztróra tetted a voksodat, mert bár az arch jó, "csak használatra" teljesen alkalmatlan.
Viszont hadd fejezzem ki a hálámat a blogodért, és hadd kérjek elnézést, ha belédgázoltam. Nyilvánvalóan azért vagyok én is itt, mert hasznosnak találtam az írásaidat és remélem nem vettem el a kedvedet.

atomgape 2012.11.22. 22:16:20

@bagoj ur: Haggyad, ne etesd a trollt mert visszajön :-)))

bagoj ur 2012.11.22. 22:49:15

@atomgape: Hopp, szerintem itt hagyjuk abba ezt a szálat. :-)

semmikozod 2012.11.23. 15:09:29

@bagoj ur: Csak, hogy érezd, mire számíthatsz: bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=153390

@atomgape: Ez annyira olcsó beszólás.

bagoj ur 2012.11.25. 21:03:32

@semmikozod: Nem erre számítottam, bevallom. :-)

"Bad request. The link you followed is incorrect or outdated."

bagoj ur 2012.12.04. 17:21:46

@semmikozod: Egyet tudok érteni azzal is, aki elhagyta az Archot, és azzal is, aki a következő hozzászólásban fényezi. Láthatóan teljesen mások az igényeik, az egyik imád fórumozni, a másik pedig csak stabil szervereket szeretett volna magának. :-) A lényeg, hogy mindkettő megtalálta magának a megfelelő Linux terjesztést.

atomgape 2012.12.05. 11:05:17

@semmikozod: Lehet, hogy olcsó a beszólás, de az se semmi hogy idejössz oszt egyből ekézel.
süti beállítások módosítása