HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Linux alkalmazások - Parancssorok

2008.03.03. 13:22 bagoj ur

(ez a bejegyzés egy sorozat része, mely itt kezdődik)

Talán nem mindenkinek az egyik legfontosabb kérdés a terminál, népszerű Windows-os nevén "parancssor" megléte és milyensége. Nekem speciel igen fontos tartozék, hiszen a tevékenységem legalább 60-70%-át terminálban töltöm.

Windows-hoz szokott felhasználók ilyenkor kicsit furcsán felvonják a szemöldöküket, nekik következik három igen kemény érv:
1. A Linux parancssorából lényegében mindent meg lehet csinálni, méghozzá gépelve, ami az egér 2-3 gombjához képest 10 ujjal történik, ergo gyorsabb.
2. Akik a Windowshoz igazán értenek, legalább annyit töltenek scriptek faragásával, mint a UNIX/Linux adminisztrátorok. Ugyanis - minő meglepetés - Windowson is meglepően sokat lehet elvégezni parancssor segítségével, 1-2 utasítás összefűzésével.
3. Nyilván véletlen, hogy a Windows 2008 szerver telepíthető kizárólag parancssorral is. (Természetesen ez szerver, és nem desktop; nade a szervert is desktopról szokás adminisztrálni, nem? Terminál kell és kész.)

Mivel a terminál esetén képernyőmentésnek sok értelmét nem látom, ezért csak egy rövid felsorolás, hogy mikkel találkoztam már:
 

  • gnome-terminal - egészen a legutóbbi időkig nagyon elégedett voltam vele, hiszen ez is tab-okat tartalmaz a párhuzamos bejelentkezések kezelésére, a Gnome felület része tehát nem kell a beszerzésével külön foglalkozni. Sajnos a legutolsó verzió már rohadt lassan indul e, valamint néha - érthetetlen okból - amikor a legelső új tabot nyitnám meg, nem csinál semmit, csak akkor, ha az egérrel rákattintok a menüsávra; akkor viszont azonnal megnyitja. Namost talán együtt lehet élni a dologgal, de miért élnék vele együtt, ha van választási lehetőség?
  • xterm - Ez pedig az X beépített terminál szoftvere; nem lenne rossz de a terminál-emulációján állítgatni kéne, mert az ALT-ot és az ESC-et nem minden esetben kezeli le jól. Ráadásul nem multitab-os, azaz minden egyes parancssorhoz új ablakot kell nyitni, ami csak a tálcán futó programok számát növeli (mint a csodálatos Internet Explorer 6-os is). Szóval jó, mert mindenütt ott van, még GTK sem kell hozzá, de nem kényelmes.
  • Terminal - Azt hiszem, egyszerűen így hívják az XFCE terminálját. Ez is multitabos, GTK,  egyetlen hátránya, hogy olyan függvénykönyvtárakat (csomagokat) kíván, amit én egyébként nem használok. Így kicsit nekem "drága" feltenni, miközben mini linuxot szeretnék.
  • ROXTerm - Nemrégiben bukkantam rá, de egyelőre ez a befutó. Csak GTK2 és libvte (virtuális terminál emulációhoz szükséges függvénykönyvtár; a gnome-terminal is ezt használja) kell neki; meg sajnos a DBUS (!!!). Cserébe multitabos, gyorsan indul, nem kell neki Gnome, van szép beállítófelülete és menüje, ez is tud (a gnome-terminalhoz hasonlóan) URL-kiemelni, azaz a terminálban megjelenő email- és webcímeket felismeri és el tudja indítani a böngészőt és a levelezőt; sőt van benne drag and drop is! Ez utóbbi úgy néz ki, hogy ha egy szövegfájlt behúzunk, akkor a tartalmát listázza (mintha mi gépeltük volna be), ha nem szövegfájl, akkor az elérési útját vágja be; ráadásul az egyes tabokat nem csak egy terminálon belül tudjuk "rendezgetni" az egérrel, hanem két ROXTerm-ablak között is, illetve egy ROXTerm ablak tetszőleges tab-ját az ablakból kihúzva abból egy új ablak lesz. Emellett a linux szabványosítási törekvéseit is támogatja.
  • kterm - A KDE beépített terminálja; tudom hogy van és hogy multitabos, de ennyi - nem használtam és valószínűleg nem is fogom.
  • Multi Gnome Terminal - Ismét egy (érdeklődés hiányában) elhagyoitt projekt. Eredetileg a Gnome terminalja csak egyetlen ablakot tudott, az xterm-hez hasonlóan, ezért készült ez a projekt. Mivel már a funkcionalitást a gnome-terminal is átvette, ezért olyan 4 éve abbahagyták a fejlesztését. Történelmi érdekességként álljon itt ez is. :-)

 

6 komment

Címkék: linux gnome x alkalmazások terminal parancssor xfce rox

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr38612263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szucsjoee · http://szucsjoee.blog.hu 2008.03.03. 13:57:11

Asszem ezt a ROXTermet ki fogom próbálni hamarosan, mert engem viszont bazira idegesítenek a gnome-terminal hibái, pláne az a "új tabot nyitnék, de b*szik rám".

evenorbi · http://linuxman.freeblog.hu 2008.03.03. 17:58:12

"népszerű Windows-os nevén "parancssor""
Angolul is így hívják: command line, szóval nem igazán Windows-os név, máshol is használják. :)

Először azt hittem, hogy terminálban futattható programokról írsz, de így is jó összeállítás. A kterm, az nem a konsole véletlenül, vagy két különböző programról van szó?

A gnome-terminal nekem is lassú, xterm-et nemrég szedtem le, mert én is untam, hogy tele van a tálca. Most a sima terminal a kedvenc, nekem gyors, pedig még átlátszó is. A ROXterm viszont felkeltette az érdeklődésem.

bagoj.ur 2008.03.04. 18:38:09

Hmm. Én azt hittem, "terminal"-nak hívják. :-)

Amennyit én KDE-ztem (utoljára az 1.x-es széria), könnyen lehet, hogy úgy hívják. Lehet, hogy ezért nem találtam hozzá linket? Hehe.

bagoj.ur 2008.03.04. 21:24:29

Egyébként milyen terminálos alkalmazásokra gondoltál? Írok azokról is, ha van igény... vagy esetleg postoljak a saját kedvenc alkalmazásaimról terminálban? Nem lesz sok... :-)

bagoj.ur 2008.03.04. 22:47:56

Na még egyet: gyorsan készítettem a roxterm-ből egy .deb-et, mivel nem találtam a neten. Ha esetleg valakinek kell, itt pár hétig fent lesz:

www.sixweb.hu/roxterm-1.10.1.deb

evenorbi · http://linuxman.freeblog.hu 2008.03.05. 01:05:19

Például zenelejátszóra, IM-re és hasonlókra gondolok. Én a cplay-t használom zenelejátszásra.
süti beállítások módosítása