HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Legújabb házikedvencem: Koala

2009.08.28. 00:33 bagoj ur

Tegnap este, jobb szórakozást nem találván, upgrade-eltem a "kis" gépemet Koalára. Hozzáteszem, hogy ez a kis gép egy igen komoly "PIII 1GHz processzor, 256Mb RAM, kis 20Gb merevlemez" hardver. Nem is tervezek rajta Doom3-at futtatni, de azért a Nyuszival (Jackalope) is elég lassú volt. A Koalában nagyon beígérték a gyors bootot, és egyébként is kíváncsi voltam a majd októberben megjelenő rendszerre. Természetesen ez nem a végleges változat, nyilvánvalóan sokat fognak fejleszteni majd rajta, de egyelőre kicsit nyögvenyelős lett a fenti konfigon. Azért elmondom, hogy csináltam.

Első lépésként a CTRL+ALT+F1-gyel leváltottam konzolra, mivel nem voltam biztos benne, hogy az X-et újra kell-e indítani vagy sem. Mivel a glibc frissül, a gdm-et biztosan újra kell indítani. Mindegy, nem akartam kockáztatni, konzolon dolgoztam.

1. Szoftver források átírása

vi /etc/apt/sources.listmajd kettőspontot nyomtam és alulra beírtam:

1,$s/jaunty/karmic/g

ezután :wq, enter és kész. Aki más (pl. grafikus) editort szeret, az cserélje ki még X alatt a jaunty-t karmic-ra ebben a fájlban. Most már jöhet az

apt-get update && apt-get distupgrade

Közölte, hogy 504Mb-tal több helyet fog foglalni a telepítés után. Nem baj, mehet.

Kb. három órán keresztül tartott a telepítés, persze jobb internet-kapcsolattal és/vagy jobb géppel ennek a töredéke is lehet. Semmiféle hibát nem tapasztaltam ennek során. Bár nem kérte az újraindítást, azért én megtettem, hogy össze tudjam hasonlítani a boot időket "előtte" és "utána".

 Grub -> GDMGrub -> Desktop
Jaunty00:36:4801:07.13
Karmic01:14.9301:43.61

Az értékek úgy értendők, mintha a jelszó begépelése nulla ideig tartott volna (azt az időt ugyanis levontam a végeredményből). Egyelőre a Koala leginkább egy Miserable Snail-ra hasonlít (nem vagyok túl jó angolból, nem találtam olyan szóösszetételt, hogy mindkettő S-sel kezdődjön, csak a Senior Snail-t, amit lehet nyugdíjas csigaként is érteni - mindenesetre a "nyugdíjas csiga" lefedi a valóságot), legalábbis a fent jelzett konfiguráción.

(Ne, légyszí ne magyarázza meg senki hogy nem érdemes erőltetnem az Ubuntut ezen a konfigon, amíg a minimum konfigurációnak ezt adják meg:

  • 300 MHz x86 processor
  • 64 MB of system memory (RAM)
  • At least 4 GB of disk space (for full installation and swap space)
  • VGA graphics card capable of 640x480 resolution
  • CD-ROM drive or network card

)

Egyébként még nem sikerült felfedezni semmi extra változást a Jauntyhoz képest - a gdm kicsit más, a Pidginből csak 2.5.8 van fent, mást megnézni nem volt időm. De valószínű, hogy rövid tesztelés után valami mást fogok felhúzni erre a gépre... :)

3 komment

Címkék: linux ubuntu telepítés 9.10

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr391343228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csarlee 2009.08.28. 22:08:37

Megboldogult fizikatanárom a sebesség jellemzésére a reumás csiga szóösszetételt használta. Tudom, hogy egy teljes képzavar lévén a csiga puhatestű és nincs egy darab ízülete sem...

Obor Oborovics (törölt) 2009.09.02. 22:43:42

Hát biztosan sok eukaliptusz levelet rágott ez a maci...

Emerson1 · http://www.blackpanther.hu 2009.09.17. 15:41:40

Kicsit vallatóra fogtam én is a "macit", főleg e látványos lassulás miatt.

A következő vason mértem:

Intel Cerka 430 (1.8 GHz) CPU
Intel G31/IHC7 chip készlet.
Intel VGA a G31-ben.
2 GB DDRII 800 MHz RAM
Buffalo 30 GB SSD ext2 fs.
Maxtor DiamondMax 80 GB SATA HDD ext3 fs.

Az eredeti telepítéshez képest, csak azok a szolgáltatások indulnak el az init folyamat alatt, amikre nekem szükségem van, ezek a következők:

acpid,gdm,avahi,dbus,hal,klogd,NetworkManager,pulseaudio,system-tools-backends,bootlogs.sh,dns-clean,rc.local,rmnologin,sysklogd

A gnome indítópultban is hasonló a helyzet:

Felhasználói mappák frissítése
GNOME beállításdémon
GNOME beállításdémon-segéd
GNOME Login Sound
GNOME kulcstartódémon
Hálózatkezelő

Első körben mértem az időket a GDM-ig.

HDD-n
-------
Jaunty : 29.5 s
Karmic : 30.8 s

SSD-n
-------
Jaunty : 9.9 s
Karmic : 10.4 s

Mint látható, itt nem jelentkezett komolyabb lassulás.

Második nekifutásban beállítottam a GDM-et auto login módra, majd megmértem így is a teljes időt a gnome felállásáig.

HDD-n
-------
Jaunty : 38.5 s
Karmic : 35.6 s

SSD-n
-------
Jaunty : 20.5 s
Karmic : 18.5 s

Itt az új jövevény rávert kicsit a régire.

Csupán érdekesség kedvéért lemértem Jaunty-n, egy erre a vasra forgatott, initrd nélküli 2.6.31 kernelt SSD-n, hogy hoz e vmit ez a konyhára. Hát igen, de ez már egy más téma...

GDM-ig: 6.1 s
Autologin - Gnome felállásáig: 15.3 s
Autoligin - LXDE felállásáig: 6.7 s (Ez már majdnem az a bizonyos 5 sec...)
süti beállítások módosítása