HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Linux alkalmazások - Képnézegetők

2008.02.29. 16:47 bagoj ur

 

Folytatom a múltkor megkezdett történetet a további alkalmazásokkal. Most próbálom kivesézni a képnézőkkel kapcsolatos meglátásaimat:

EOG - kezdjük ezzel. Már alapból gyanús, hogy egyáltalán megemlítik, hogy képes JPEG-et, BMP-t, ICO-t és PNG-t menteni - hát ez a természetes, nem? :-) Van egyképes nézőmódja, a Windows beépített képnézőjéhez hasonló "album" módja, EXIF adatokat olvas.... ennyi. Ja és amikor utoljára teszteltem, nagyon lassan indult el. (Természetesen tud fullscreen nézést, zoomolni meg slideshow-t is, ahogyan az összes, továbbiakban felsorolt képnéző is tudja ezeket, de ezt fel sem sorolom, mert egy képnézőnél ez annyira alap, mint az autónak a kerék).

A gnome-ban alapértelmezett az eog (eye of gnome), ha jól tudom; de ezt sokan lecserélik, mert nem egy túl nagy durranás - például az Ubuntuban is a gthumb van helyette.
Gthumb - A legjobb gnome-os képnéző, amit ismerek. Képes fényképeket importálni fotógépből vagy szkennerből, van könyvtár nézőmódja (klasszikus kétpaneles, lásd kép) és egyképes, legújabban van vörösszem-eltávolítás, színkorrekció; tud web-albumot készíteni; egyszerűen, billentyűzetről lehet elforgatni a képeket, elég gyorsan indul stb. Nagy hátránya, hogy sok más csomagra szüksége van, tehát összességében nagy helyet foglal. EXIF-fel természetesen megbirkózik.

  Sok mindent tud, tökéletes lenne, csak sajnos a fél gnome kellene hozzá.
 GQView - Annak ellenére, hogy sosem kedveltem igazán, csak jót mondhatok. Csak GTK+ és libpng kell neki, 3-paneles elrendezés (mint az acdsee), EXIF, a duplikált képeket ki lehet keresni vele, és lehet parancssorból is irányítani; csak a képek módosításával (pl. elforgatás) vannak gondjai.

Ami nekem még tetszik, hogy Windowra is lefordították; tehát nem kell kétféle képnézegetőt használni a két oprendszeren.
 
 F-Spot - Az opensource közösség válasza a Picasa programra - nem csak képnéző, de rendszerező, menedzselő program is. Beépített fotószerkesztő, színszerkesztő, címkék rendelhetők a képekhez, fotó CD-t készíthetünk vele és természetesen a webre is publikálhatjuk a képeinket (Picasaweb vagy Flickr). Ennek megfelelően kicsit nehézkes, és sok dependency-je van; de valamit valamiért - ez egy teljesen más kategória, mint az eddigiek. 
digiKam - Én nem használok KDE-t, de sok embertől hallottam már, hogy ez nagyon jó program. Ez is képes fényképezőből importálni, albumokat rendezgetni, tag-gelni, képszerkesztő, RAW támogatás, EXIF, és csomó hasznos funkció, amivel gyorsan lehet a képeinken javítani. Sajnos többet nem tudok mondani, mivel én nem használtam soha.
KPhotoAlbum - Ezt sem használtam, de jónak tűnik, Albumok rendezgetését ez is tudja (ahogyan ezt a neve is mutatja), azonban pont azt a szerintem nem túl szerencsés kinézetű timeline-t használja, amit én képtelen vagyok használni. Ettől függetlenül érdemes lehet kipróbálni; még ha nem is mini linux desktopon. :-) 
gpicview - Ez a legkisebb, leggyorsabb; egyben a leg... kezdetlegesebb (?) is. Azért nem érzem kezdetlegesnek, mert ebből szándékosan maradtak ki az album rendező, szerkesztő és egyéb funkciók. Ez tudja forgatni és menteni a képeket (egyelőre csak a jpeg-et), meg meg tudja jeleníteni. Cserébe nagyon gyors; bár én a böngésző, könyvtárszerkezetet mutató módot nagyon hiányolom belőle.


Angolul értőknek itt egy jó összehasonlítás, amelyben vannakk kereskedelmi és nyílt forráskódú képnézők, -managerek is: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_image_viewers

Hogy nekem melyik tetszik? A Gthumb; mert gyors és épp annyit tud, amennyi nekem kell; csak ne lenne az a nagy csomagigénye.

 

Szólj hozzá!

Címkék: linux alkalmazások képnézegető

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr27612262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása