HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Reccs, bumm! Crunchbang Linux 10

2010.04.05. 15:27 bagoj ur

Mivel ebbolbajlesz megírta az iso-k hollétét, nyilvánvalóan semmi mentséget nem tudtam találni arra hogy miért nem tesztelek. :-) Így hát nekilendültem a dolgoknak. Nézzük tehát a Crunchbang! Linux 10-es verziójának tesztjét, amely szakított az eddigi hagyományával, azaz az Ubuntu-ra épüléssel, és ezúttal közvetlenül a Debian testing ágára építkezve készítik az új verziót - ez jelenleg még csak alpha1, de összességében máris egész használható.

 

Annak, aki nem ismerős annyira Linuxos körökben: A Crunchbang! Linux minimalista felületű, de könnyen kezelhető terjesztés, kissé kockafejű beütéssel. Értem ezalatt, hogy pl. a "start menü" az asztalra jobb gombbal kattintással jön be (vagy persze van rá billentyűkombináció), illetve a programok egy részét szöveges fájlokon keresztül tudjuk konfigurálni. Általában pehelysúlyú szoftvereket tartalmaz, ezeket több helyről legózza össze egy egységes felületté. Az eredmény: a gép erőforrásait minimálisan terheli. Összefoglalhatjuk hát annyival, hogy kicsi, könnyű, és geek. Ha úgy érzed, hogy a "Linux" és a "kewl" szavakat tudnád egy mondatban használni, akkor érdemes kipróbálnod! :-)

A Chruncbang jelenleg két változatban tölthető le: Az Openbox ablakkezelővel egy lájtosabb, illetve teljes XFCE-környezettel egy nehezebb változatot. Én az elsőre repültem rá.

Természetesen a letölthető CD-image egyben live cd is, azaz mindenféle telepítés és kockázat nélkül kipróbálhatjuk a Crunchbanget. A live cd indulásakor is egyből képet kapunk arról, hogy "powered by Debian", a készítő valószínűleg rettentően büszke erre az átalakításra, valószínűleg nem kevés munka lehet mögötte. Bár persze fene tudja, hiszen az alkalmazások lényegében ugyanazok maradtak, az Ubuntu LTS-eket is a Debian testing ágából építik, így tehát a nemsokára megjelenő Ubuntut is át lehetne faragni.

Ráadásul az Ubuntu, rengeteg hülyesége ellenére még mindig vezető a hardverfelismerésben. Óriási könnyebbség egy olyan alaprendszerre építkezni, ahol nem kell problémázni azon, hogy fog-e menni a wifi, vagy hogy elindul-e minden netbookon, mert nagy valószínűséggel mindkettőre igen a válasz. A Debian... hát az más tészta. Ott is elindul végül minden, de néha sokat kell fúrni-faragni hozzá.

A Debian további velejárója a free-nonfree megkülönböztetés, és az általános irtózás a mindenféle védjegyektől és szabadalmi jogokkal terhelt elemektől. Így például a Firefox sem Firefox, hanem Iceweasel. Nem igazán szeretik a bináris grafikus meghajtókat, illetve az mp3 és egyéb jogvédett codeceket sem.

Az Ubuntu ősanyjának testing ágában ráadásul sosem a legfrissebb szoftverek vannak (erre van az unstable ág), ezzel a váltással azt is kockáztatja a Chruncbang készítője, hogy a felhasználók ósdinak találják majd a rendszerét.

A Debianra épülő rendszer tehát mindig több problémát tartogathat a szimpla felhasználónak, mint egy Ubi - valljuk be, így megy ez. Kérdés, hogy a Chruncbang népszerűségének árthat-e ez a dolog, és mennyire?

Próbáltam utánanézni, a készítő mit ír erről. Mindössze annyit találtam, hogy a Debian használatával nincs kitéve annak a nyomásnak, hogy 6 havonta új verzióval álljon elő. Nos, meg tudom érteni, hogy sok munkát okoz az, hogy 6 havonta remastersys-sel előállítsuk a design-t, összeállítsuk a szoftver listát, teszteljünk és reszelgessünk.

Mindenesetre kíváncsivá tett ez a dolog, ezért izzítottam is a livecd-t egy szimpla Enter megnyomásával.

Igen rövid ideig bootolt, és ezalatt semmiféle Plymouth vagy egyéb bitkolbász nem rondította a boot üzeneteket, végre ismét látom hogy mi történik a rendszeremen. Az indulás után az asztal hátterén helyet foglaló rendszermonitor (Conky) által mutatott számok kicsit megdöbbentettek: Összesen 57 megabájt csak a memóriafoglalás?! És ebben benne van a hald + dbus (a hardverek felismerésével, felcsatolásával, eltávolításával és a programok egymás közötti kommunikációjával foglalkozó háttérprogramok), gdm (grafikus bejelentkeztető), network-manager (grafikus hálózatkezelő), openbox (ablakkezelő), tint2 (alsó panel) stb. stb. még egy nagy csomó minden. És 57 mega. Elképesztő. Ez annyira elképesztő, hogy vérszemet kaptam és elindítottam véletlenszerűen minden alkalmazást, amit csak találtam. Valamiből többet is (pl. parancssorból). Az eredmény:

Crunchbang memóriafoglalás az összes alkalmazással

(Alul látszik a tálca bal oldalán az a rengeteg ikon, az mind egy elindított és minimalizált alkalmazás). És összesen 196Mb?!

Vegyük sorba, mit is indítottam el:

  • catfish - Fájlkereső
  • file-roller - Archívumkezelő
  • thunar - Fájlkezelő
  • gedit - Szöveges fájl szerkesztő
  • viewnior - Képnézegető
  • vlc player - Médialejátszó
  • iceweasel - "A Firefox"
  • transmission - torrent kliens
  • xchat - IRC alkalmazás
  • pino - Twitter kliens
  • abiword - Word-kompatíbilis GTK szövegszerkesztő
  • gnumeric - Excel-kompatíbilis táblázatkezelő
  • orage - Naptár alkalmazás.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy az Iceweaselben csak a kezdőoldal volt, az Abiword és Gnumeric alkalmazásokban pedig nem nyitottam meg semmit. De azért így is meglepő, és ez további tesztekre sarkallt.

Telepítés

Ha a boot képernyőn nem a Live üzemmódot, hanem valamelyik telepítést választjuk, akkor a standard Debian Installer indul el. Gondoltam, teszek egy próbát a RaLink márkájú usb-s wifi kártyával, ami Ubuntu alatt csont nélkül muzsikál - lássuk a Debian hardverfelismerését, hátha lenyűgöz. Nos, tényleg nem vártam komolyan, hogy telepjtés közben majd bekéri a wpa-kulcsokat, de végülis miért ne? :-) Nos, azt hiszem, ez a telepítő irányába egy túlzott várakozás volt.

A szokásos adatok (regionális beállítások,hálózat,idő) után indul a partícionáló, egy jó fél perces várakozást követően. Ez az idő arra szolgál, hogy a floppy meghajtót keresgéli egy olyan rendszeren, ahol nincs ilyen...

A partícionálást lehet automatikusan, vagy kézzel végezni - én kézzel állítottam be a 40Gb-os lemezen egy 100Mb-os ext2 partíciót a /boot-nak, kb. 1,5Gb-ot swap-nek (ugyan csak 1Gb memóriám van de elférünk), a többi pedig ext3 fájlrendszerű / lett. Mindössze a boot flag-re kell figyelni, hogy a /boot megkapja, a / ne.

Ezután formáz, majd másol. Hátradőlés, várakozás. Kábé 5 perc, aztán máris a rendes, majd a felhasználói nevünket, illetve jelszavunkat kérdezi. Ezek után nem adja fel, miután nem talált hálózatot, kb. egy perc azzal megy el, hogy frissíteni akarja a programcsomagok forráslistáit és a biztonsági frissítéseket. *sóhaj*

Ezután a grub telepítése történik, ahol egy darab "Igen"-t kell nyomnunk az esetek 99%-ban, és már készen is vagyunk. Hiába, azért a Debian már régóta csiszolgatja ezt a telepítőt...

Első indulás

Azoknak, akik szeretik összehasonlítgatni a boot időt (pl. én is ilyen vagyok): 25,54 másodperc a grub belépési képernyőig, a név-jelszó begépelésétől pedig 17,62 másodperc, aminek érdekessége az, hogy kb. 5 másodpercen belül (amikortól kiírja a képernyőre, hogy #!CRUNCHBANG LINUX), már elérhető a menü a jobb gombbal kattintással, tehát még ezt a 17 másodpercet sem kell kivárnunk. A memóriafoglalás pedig nevetséges 62,6Mb. :-)

A Karmic Koala hasonló értékei ugyanezen a gépen: 29,15 másodperc és 15,18 másodperc. Ezzel időben kb. ugyanott vagyunk, csak a Koala eközben beharap vagy 180Mb memóriát (kérem, aki Koalát használ, kommentezze le hogy mennyi is pontosan, mert nekem most nincs összehasonlítási alapom - köszi!).

Ha már a Koalával hasonljtgatunk: A telepített rendszer 1,8Gb-ot foglal, és a Koalával szemben simán működik a laptopon a Compositing - nem szemetel Radeonnal, gyors.

Szerencsémre itt már felismerte a wifi-adaptert és nem kellett hálókábel után kutatnom a szekrényben - nem mintha nem lenne, de lustaság mindenekelőtt... az viszont tuti, hogy kár volt félnem a hardver felismeréstől, a Radeon 7500 és a RaLink wifi is simán megy.

Ami egyből zavaró volt, az az hogy mennyire nem sikerült a magyarítás, egész konkrétan a telepítéskor beállított magyar beállítások hatása az volt, hogy egyes programok magyarul beszélnek, a többi nem, a menü angolul van és még a billentyűzet is angol.

Egyébként a gdm működött a legérdekesebben - magyarul beszélt, és ha megnéztem, kiválasztva is a magyar nyelv volt, de gépelni mégsem lehetett magyar billentyűzettel. Vigyázni kell annak, aki különleges karaktereket, vagy 0-t tesz a jelszavába...

A billentyűzet-kiosztással kezdtem foglalkozni, mivel már nagyon megszoktam, hogy az amúgy programozáshoz viszonylag kényelmetlen magyar kiosztást használjam. Egy fbxkb nevű csudaprogram figyel a tálcán jobb alul, és rákattintva, illetve a két shiftet lenyomva is vált a gb,us,de,fr kombinációk között - de vajon miért ezek között??? A honlap FAQ-jából gyorsan kiderül: az X szervertől kérdezi le az adatokat. Mivel xorg.conf már nem létezik, csak azért nem akartam írni egyet hogy benne legyen a magyar kiosztás, inkább gondoltam, beteszem az indulási szkriptek közé a következő sort ("menü/settings/Openbox config/Edit autostart.sh"):

setxkbmap -option grp:switch,shifts_toggle,grp_led:scroll hu,us &Meglepetésemre egy hasonló sor már ott volt, és csak át kellett írni a gb,us,de,fr részt hu,us-re. Egy logoff-logon után már "működött" is - azzal a kivétellel, hogy az Altgr-rel komponált karakterek helyett az Altgr nélküli változatuk jött elő. :-( 

Gondoltam, majd visszatérek erre és inkább letöltöttem a frissítéseket:

apt-get update && apt-get upgrade

Ezt természetesen lehetett volna a Synaptics csomagkezelő segítségével is, de nekem ez jobban kézreállt.

Az alaprendszer szó nélkül teszi a dolgát, ahogyan elvárható, semmi különösebb fennakadás nem volt a CD-lemezekkel, USB-meghajtókkal. Az alapértelmezett fájlkezelő a Thunar (és egyébként is sok elem származik az XFCE-ből; ennek ellenére a memóriafogyasztás kb. 1/5-e a full XFCE desktopnak), ami sajnos azt is jelenti hogy távoli FTP és SSH könyvtárak nem csatolhatók fel simán. (Erről beszéltem - a 10-es Chruncbang-ben az 1.0.1-es Thunar van. Az 1.10-es verziótól tudná a gvfs-t, de sajnos a Debian testingben még csak egy régebbi változat van, és nem backportolják ezt a fícsört. Ugyanezt az Xubuntusok szerintem megcsinálják.)

Kipróbáltam, mennyi RAM-ot is eszik az Iceweasel a szokásos megnyitott 5 böngésző tabbal. Összesen 118Mb volt pluszban, ez azért valamennyire hasonló érték, mint amit a tavalyi tesztben mértem a 3.5-ös Firefox-szal. Természetes, hogy a Tűzróka akkor sem fog kevesebb memóriát enni, ha átnevezzük Jégmenyétre - ezzel csak azt akartam jelezni hogy hiába foglal szinte elhanyagolható helyet az alaprendszer, ha az alkalmazások megeszik a többit. A web böngészők pedig már csak ilyenek... esetleg küldjem el a Midori tesztek eredményét a Crunchbang-eseknek? :-)

Az Abiworddel is tettem egy gyors tesztet: mind az .odt, mind a .doc fájlokat megnyitotta pillanatokon belül, a memóriafogyasztás szintén minimálisnak tekinthető, de azért vannak még problémák: A fejezetek sorszáma elveszett, bizonyos képek nem jelennek meg stb. ezért tekintsük inkább egy nézegetőnek, mintsem valódi irodai alkalmazásnak. Cserébe gyors és alig látszik, olyan kevés a memóriaigénye.

Hasonló a helyzet a Gnumeric-kel, illetve ez utóbbi szerintem már megüti azt a szintet, hogy egyszerű irodai munkában hadra foghassuk. Tényleg csak annyi kéne, hogy egy ergonómiával foglalkozó szakember kezelésbe veszi (pl. kilépéskor a szokásos elmentse-ne mentse-ne lépjen ki gombok fordított sorrendben vannak, pl. a "ne mentse" neve "eldobás" ami elég szokatlan stb.)

Közben rájöttem arra, hogy mit találtak ki a menüre a Crunchbang-nél. Bevallom, én azóta startmenü-párti vagyok, mióta a Windows95 kijött. Próbáltam megszokni anno az Enlightenmentet, a 0.16 nem is volt rossz, de aztán váltottam icewm-re, és amióta a Gnome használhatóvá érett (kb. 1.4 környékén), azóta azt használom teljes elégedettséggel. Ez a jobb gombos dolog a desktopon nem áll kézre, a tálcának használt tint2 pedig nem tud menüt. De rájöttem, hogy a tálca bal oldalon nem ér végig, gondosan kihagytak kb. 10 pixelt, így a start menü-pártiak is odavihetik az egérkurzort akármikor, mindössze annyit kell megszokni hogy jobb gombbal kattintsak, ne ballal. Így teljesen kiterített ablakokkal is használhatom a nekem kényelmes bal alsó sarkot.

És persze ha ez nem lenne elég, ott vannak a billentyű-kombinációk. Milyen kár, hogy nekem nincs Windows-gombom, ezért mókolni kell az Openbox beállításokkal.

Tetszett

  • Kicsi, gyors, pont olyan aminek kinéz
  • Egész egységes és jópofa a design, még ha elég egyszerű is (és ez engem egyáltalán nem zavar)
  • Jó ötlet, hogy (a Gnome nyomán) az Openbox menüjében is megjelent egy Places almenü, amivel lehet ugrani a könyvtárunkban automatikusan létrehozott alkönyvtárakra: backup, bin, documents, downloads, images, music, tmp, videos.

Nem tetszett

  • Nyugodtan hívjatok kövér, elkényelmesedett felhasználónak, de én szeretem a start menüt. Szerencsére egész ügyesen megoldották, mint rájöttem
  • Ez a magyar nyelvi balhé nagyon nem volt ínyemre. Szándékosan nem foglalkoztam a tesztben többet vele, hiszen az már túlmutat az egyszeri felhasználó tudásán.
  • Nem csatolható fel a thunarral távoli meghajtó. Mivel az LXDE desktop környezet fájlkezelője, a pcmanfm már támogatja a gvfs-en keresztül ezeket, nem tudom a Thunarnak megbocsátani ezt az apróságot. Egyébként a rendszer nagyszerűen teszi a dolgát.
  • Apró butaság, hogy a média-könyvtárakat kezelő alkalmazások nem a nekik megfelelő könyvtárakba ugranak. Pl. a viewnior, ami egy egész jó képnézegető, nem az images mappába ugrik. A VLC Player sem a music, sem a videos mappát nem használja. Még az a szerencse, hogy az Iceweasel legalább a downloads-ba tölt le.

Összefoglalásképpen csak annyit, hogy a Crunchbang 10-es verziója kevés memóriát foglal, megadja a geek-faktort, de a nyelvi dolgokon kjvül alapvetően minden működik, nem kell sokat állítgatni.

70%

 Sajnálom, a nyelv miatt kegyetlen vagyok!

14 komment

Címkék: linux teszt crunchbang

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr371880067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tomtyi 2010.04.07. 00:43:45

hali!
már a Jaunty is, és a Koala is úgy 130-140MB-t evett alapból.
a compositingra egy tipp: az ubuntu.hu egyik topikjában szóba került, hogy a metacity is tum komponálni. a gconf-editorban (is) be lehet állítani apps>metacity>general>compositing-manager úton.
a FF-hoz meg memóriahasználat-csökkentés szempontjából (is) jól jön az AdBlocsk Plus+NoScript+FlashBlock trió. nálam most így 118MB fogyaszt 34 oldalon. ez - azt hiszem - nem nevezhető soknak. :)

különben érdekes ez a Debian stabil-testing-unstbil <> Ubuntu összevetés. van olyan csomag az Ubuntuban, ami tán a stabil ágban is frissebb, de a testing és az unstable-ben mindenképp. már nem emlékszem, melyik, csak véletlenül épp ránéztem egyre. nem mintha kötelező érvényű lenne mindenből az unstable használata a Man szigeten. :)

csarlee 2011.05.14. 15:59:06

Húúú!!! Ez a Crunchbang vakmeleg, földobtam a netbookra, fut az egész X meg minden és eszik keményen 65 MB-ot! Ez a minimalista kinézet meg teljesen jó, ha kell valami akkor alt+F2...
KIRÁLY!
Ja, és elsőre megette a magyar billentyűzetet, meg a speckó funkciók is mennek...
Eddig ez nálam 100% !!!!

zsakai · http://nematartomany.blogspot.com 2012.08.22. 21:18:50

nemrég találtam rá a blogodra. sok hasznos infót találok itt magamnak. köszi!!!! Long Live Rock 'n' Roll! :)

most próbáltam ki a 2012 februári crunchbang iso-t live módban (legfrissebb PCWorld DVD-n szerepel). pontosan ezek a tapasztalataim nekem is, amiket írtál. időtálló írás! :)

TBG 2014.02.13. 08:10:14

Hali.

Én pont most próbáltam ki a leguccsó Bang-et. Alapvetően Elementary OS-t használok. Szóval, jó, jó, meg pici, de fa-pa-dos :) Értem én, hogy 57 mega, a zubi meg 300-400-500, de a mai világban egy közepes lapiban, gépben is van vagy 3 giga. Ez remek oprencer egy régebbi vasra, de modern, produktív!!! környezetben a lightweight manapság szerintem inkább hátrány, mint előny. Persze, régi gép, amin ezen meg a Puppy-n kívűl semmi nem megy értelmezhető sebességgel, a 0-hoz képest ez is produktív :) Ettől függetlenül respekt ezeknek a lightos disztróknak is :)

TBG 2014.02.13. 08:11:08

Jah, nyelv. Oprencert csak angolul használok :D

voktor 2014.04.30. 07:04:56

sziasztok!
yumi-val (win7) készítettem egy boot pendrive-ot.
a live mód elindul (crunchbang 11, i486 és i686-os), de az install opciónál nem történik semmi.
hogyan tudnám (hasonlóan egyszerűen) telepíteni?
(más disztrót is próbáltam, sok el sem indult, viszont a működők közt ez volt használható.)
asus a6, amd sempronnal, ha ez számít...
köszi, üdv!

bagoj ur 2014.04.30. 09:38:11

@voktor: Megnézem a hétvégén. Ha a live bebootolt, akkor biztosan mindent jól csináltál...

voktor 2014.09.22. 23:43:22

@bagoj ur:
kiírtam DVD-re, így már végigfutott a telepítés,
de bebootolni már képtelen volt.
(próbáltam ubuntu-t és mint-et is. ugyanaz.)

voktor 2014.10.23. 23:17:46

nem tudom, hogy hol és mit rontok el, de többféle disztrót próbáltam több gépen is, de még nem sikerült eljutnom a bootolásig (még ha a telepítés sikeresen be is fejeződik).
hol lehet egyértelműen kideríteni, hogy adott hw-n melyik futtatható?

bagoj ur 2014.10.30. 21:02:27

@voktor: Nagyon furcsa jelenség, minden hardveren valamit kéne produkálni. Milyen gépen akarsz pontosan linuxot futtatni? Találgathatok, kávéfőző? Gázkazán vezérlőpanelje? Nyomtató? :-)

bagoj ur 2014.10.30. 21:13:59

@voktor: Talán arra tudok gondolni, hogy a régi ACPI-t nem tudja kezelni a rendszered, a telepítő meg valahogy ezen felülemelkedik. Ha a boot elején a grub-nak egy noacpi nolacpi paramétert megadsz, akkor bebootol?

voktor 2014.11.01. 22:18:20

asus a6000u-n és még egy msi-x320 netbook-on is.
nem adtam paramétereket semminek.
nem mondanám, hogy képben vagyok az ilyesmiben.

bagoj ur 2014.11.07. 16:58:06

@voktor: Asusoknál tipikus ez a lacpi probléma, az MSI-t nem ismerem. ASUS-on próbáld úgy, hogy BIOS-ba bemész, Security, I/O Security, és a "New Interface" mellett legyen "locked". (Ezt most fejből írtam, nem biztos hogy pont ezeket a menüket találod, de biztos vagyok benne, hogy rátalálsz.) Ez is megoldja elvileg és nem kell a Linuxhoz nyúlni.

voktor 2014.11.08. 08:50:17

@bagoj ur: az msi-nél végül megoldódott. hdd szektorhiba okozta - cseréltem.
az asus bios-ában viszont nem találtam ilyen opciót.
-supervisor password
-user password
-boot sector virus protection (disabled)
-primary master hdd user password
-hard drive security (frozen)

persze ennél a gépnél is fennáll a hdd hiba lehetősége, csak ez még ide-s (az pedig drágább), meg akkor az 1G ram-ot is legalább duplázni kéne (ha már költök rá - de nem szeretnék).
süti beállítások módosítása