HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Egy ágyban a csábító illúzióval - Mepis 8.0 #2

2009.04.07. 11:00 bagoj ur

Remélem, sikerült elég bulváros címet adni - igyekszem, igyekszem. :-)

Szóval, eszembe jutott a múltkorival kapcsolatban, hogy végülis nem kell, hogy szeressem a Mepis licensz feltételeit, de Ti éppen azt várjátok, hogy próbáljak ki mindent és mondjak véleményt. Persze az is lehet vélemény, hogy nem tesztelek, de éppen az ellenkezőjére vállalkoztam a bloggal. Ezt a várakozást egy olvasói email is alátámasztotta - szóval megkaptam, hogy "tessék tesztelni"... :-)

Így hát feltelepíettem, ideiglenesen a SimpleMepis 8.0-t. A boot idő 50,4 másodperc a grub-tól a kdm-ig; onnantól pedig 13 másodperc, mire bejön a desktop. Mindezt a referencia gépemen, amin az Ubuntu ugyanezt 37-38, illetve 4-5 másodperc alatt tudja. Az 50 másodperc eléréséhez kikapcsoltam a nyomtató (cups), bluetooth, inetd és pár egyéb, nem szükséges szolgáltatást (terminált megnyitva az rcconf paranccsal karaktergrafikus felületen válogathatunk).

Mivel már több, mint egy hete használom, bátran mondhatom hogy kifejezetten kényelmes a KDE. Erősen megnyírbáltam a K menüt, a ronda csillogó-villogó felületeket eltüntettem, így egy nekem tetsző GUI is könnyen kialakítható volt. Minden belefért a 2,0 Gb-nyi lemezhelybe, amire szükségem van, eddig egyedül az mc-t kellett felraknom (és a firefox alá a szokásos pluginjeimet). Még annak is örültem, hogy a kmplayer van feltelepítve, így az mplayer óriási tudását tudom használni. Mindez egyetlen CD-re van pakolva...

Érdekes, hogy az alapértelmezett design nekem nagyon nem tetszett. A bejelentkező képernyő, a desktop háttér, a tálca háttere... mind-mind lecseréltem. Ugyanez volt a helyzet a PCE17OS-nél is. Lehet, hogy én vagyok nagyon minimál...

Erős plusznak éreztem, hogy az alapértelmezett értékeket jól eltalálták - az Amarokban például a netes rádiók között egész jók vannak; de ez csak egy példa a sokból. Nem tudom, ez KDE vagy Mepis sajátosság-e, mivel én nem nagyon KDE-zem.

Egyetlen igazi negatívum volt eddig: beállítottam a "Network folders"-nél egy SSH-s megosztást, és szépen működött a virtuális könyvtár, aztán másnap már nem. És újonnan létrehozva és azóta sem, sehogyan.

Ékes szép magyar nyelvünk támogatását is csak akkor élvezhetjük igazán, ha letöltjük a KDE megfelelő nyelvi csomagjait - addig a terminálban nyökög valamit félmagyarul ("Letölti e csomagot?" stb.), de a grafikus felület alap angol nyelvtudás nélkül nem nyerő.

Újabb apróság, hogy telepítés óta nem megy a splashy (a boot képernyő bitkolbásza), sem a hibernálás, sem a standby üzemmód, pedig laptopon jól jönne. Nem érdekeltek annyira ezek a dolgok, hogy utánamenjek, de ez nem jelenti azt hogy nem zavaró.

Szóval, a csábító jól teljesít, Bagojné Asszonyság is meg volt vele elégedve. Tényleg luxuskategória. Talán ez az, ami paradox módon számomra kényelmetlen érzést okoz: annyira vagyok már vén, hogy értékelem a "minden elvárt módon működik" elven felépülő operációs rendszert, de a buhhherátorság nem veszett ki annyira belőlem, hogy megelégedjek csak ennyivel. Őszintén tudom ajánlani annak, akit nem érdekel hogy ez nem GNU GPL operációs rendszer, de én csak következő tesztemig fogom megtartani.

Tetszett. 88%.

 

1 komment

Címkék: linux mepis

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr151051434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kino 2009.04.07. 16:40:28

köszönjük a tesztet
süti beállítások módosítása