Újabb fotós téma, ismét a Gimp használata. Baromi idegesítő dolog a túlságosan kontrasztos téma, amikor (klasszikus példa) a lefotózott épület tök sötét, az ég pedig túl világos. Nyilván ne csináljunk ilyet, de ha már mégis sikerült, akkor valahogy ki kellene világosítani a sötéteket és (esetleg) sötétíteni az eget, vagy ha teljesen beégett, akkor készíteni.
Ennek a dolognak az van a hátterében amúgy, hogy a digitális gépek átfogása körülbelül 4-5 Fé, a természetben ennek a duplája simán előfordulhat. (Fényérték = mennyire van megvilágítva egy adott terület.) Tehát pl. ragyogó napsütésben barlang száját fotózva a gép vagy a sötét barlangra fog rekeszt/zársebességet állítani, és akkor a napsütéses részek beégnek, vagy a napsütésre, akkor a barlang szája egy darab fekete paca lesz. Mivel az átfogás kicsi, megtehetjük hogy más fényviszonyokat várunk/teremtünk, pl. bevilágítunk egy lámpával oszt csók, vagy fotózhatunk egyszer a barlangra, egyszer a napsütésre, és a kettőt később egy ún. nagy dinamikájú HDR képben egyesítjük. Ez utóbbi persze csak akkor lehetséges, ha közben meg tudjuk tartani a gépet, hiszen az egymásra vetített képek között nem lehet különbség. Erről majd kicsit később...
Magas kontraszt javítása
Elnézést a kicsit távirati stílusért előre is, de Gimp tutorialból rengeteg van, a részleteknek utána lehet nézni, másrészről eddigi tapasztalataim alapján nem hátulgombolósok olvasság a blogot. :) Szóval röviden a hogyanról: Készítünk egy másolatot a képről, kiszedjük belőle a színinformációkat (magyarul fekete-fehérré tesszük), hiszen csak a világos-sötét infóra van szükség, ezután invertáljuk; így a sötét területek világosak, a világosak sötétek lesznek. Ezután ezt rávetítjük az eredeti képre; ahol ennek hatására a fény-árnyék "lágyul", a világosak globálisan kicsit sötétednek, a sötétek pedig világosodnak. A következő képet akár én is csinálhattam volna :-)); ráfér egy kis világosítás.
Akkor röviden: Réteg kétszerezése, Színek/Telítetlenné tevés, Színek/Invertálás, majd a Réteg típusánál "Normál"-ról "Gyenge fény"-re átrakjuk. Ha nem elég a hatás, még mindig tudjuk duplikálni az új rétegünket. Vigyázni kell a fehér részekre, mert azok nagyon feketék lesznek, és esetleg túl éles lesz a kontraszt (esetemben a fehér felhők köré keletkezett egy sötét tónusú "keret", ami nyilván nem kívánatos: hogy elkerüljem, kijelöltem a "maszk" réteget, fogtam a radírt és eltüntettem a feketéket egész egyszerűen). Ugyanígy vigyázni kell a szikla és az ég találkozásánál is; lehet hogy a maszk rétege(ke)n (!!! nem az eredeti képet tartalmazó rétegen!) elkél egy Gaussian blur, olyan 8-15 körüli rádiusszal. A lényeg, ahogyan látni is lehet, hogy ez a retusálás munka nem annyira triviális, körültekintést és szöszölést igényel. Volna még mit alkotni rajta, de hogy bemutassam az eredményt:
Ellenfény
Másik problémakör szokott lenni az ellenfény - mondjuk aktuális partnerünket fotózzuk tengerparton, naplementében. A hátulról jövő fény miatt kedvesünk arcából semmi sem fog látszani, aminek lehet, hogy pár év múlva már örülni fogunk, de ebbe ne is menjünk bele... :-)) Persze ilyenkor vakuzni kell, de kicsit visszafogottabb fényerővel, és nem tom ki hogy van vele, de ha én már legalább 25 másodperce komponálok egy képet, akkor a kedves arca elkezd vörösödni az idegtől, és később a vörös eltávolításával is lesz sok gond...
Ha simán az egész képet kivilágosítom, akkor az addig világos színek teljesen kifehérednek. Így csak a legsötétebbeket kéne. Én nagyon egyszerűen oldom meg: ökölszabály szerint a zöld színkomponens hordozza a legtöbb fényesség információt, ezért Csatornák párbeszédablak, csak a zöld legyen kijelölve, jobb gomb, csatorna kijelöléssé alakítása, jelöljük vissza a piros, kék és alfa csatornákat (mind legyen kijelölve), aztán jöhet a világosítás a "Görbék" vagy "Szintek" segítségével, a múltkori post alapján. (Esetleg az előbb emlegetett telítetlenné tevés/invertálás módszerrel is meg lehet oldani.)
Ha valamit nem írtam le elég világosan, szóljatok...