HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Teszt: Sidux

2008.07.27. 23:37 bagoj ur

 

Haha, már azt gondoltátok, hogy eltelik egy hónap tesztelés nélkül, ugye? :-) Természetesen még az ilyen elfoglalt, nyaralós hónapokban is próbáljuk tartani magunkat ahhoz, hogy új (vagyis számunkra új) dolgokat próbáljunk ki. A terítéken a mai napon a Sidux, aminek nevezetessége, hogy Debian SID-re és KDE-re (opcionálisan XFCE-re) épül. A tesztelt verzió a 2008.2-es, KDE3-as. Itt jegyezném meg, hogy a fejlesztők negyedévente adnak ki új verziót, szóval a frissítés gyakoribb még az Ubuntuénál is. Sajnos magyar változatot ne reméljünk; de az angol verzióval szerintem el lehet boldogulni.

Ez a terjesztés is elég mini, a letölthető ISO 417 (vagy 471? Késő van) megabájt, elég gyorsan lejön. A live cd és a feltelepített rendszer is nagyon gyorsnak tűnik, igazi tesztet nem tudtam még végezni, csak Virtualbox alá dobtam fel, de így is meglepő a mérés:

Telepített rendszer Grubtól KDMig: 00:43.60
KDM bejelentkezéssel együtt a teljes használatig: 01:03.46

Ez még így is gyors! Az alapértelmezett asztalunk:

Sidux desktop

 Ahogyan a KDE-től megszokhattuk, nagyon vonzó a munkaasztal, de nekem előjöttek a szokásos reflexek. Biztos vagyok benne, hogy rengeteg ember előnyként éli meg, amit én itt fikázok, vagyis inkább szokatlannak látok, de akkor sem tudom megszokni. A képernyőmentésen is látszik, hogy ezeknek az ördöngős Siduxos fiúknak még ötszintű menüben is sikerül dolgokat elrejteni.  Kétségtelenül tisztelendő, hogy gyakoroltatják a pontos egérmozgatást, csak éppen az okát nem látom... Újabb screenshotokat raktam fel, hogy bizonyítsam magam számára, hogy a KDE már szinte átláthatatlanul sok beállítással rendelkezik és túl sok a lehetőség egy kezdőnek. Nem tagadom, ha egyszer sikerül minden beállítani, akkor már nem kell hozzányúlni, de első alkalommal eléggé visszarettentő a Gnome puritánsága után. Node épp ezért tesztelem a KDE-t, nem igaz?

Kaffeine

Szóval a Kaffeine-től (alapértelmezett zene- és filmlejátszó, mint a Totem) nem tudtam olyat kérni, amit ne tudott volna. Táncol, zenét szerez, CD-t rippel stb. de a lejátszás közben a csúszka nem mozgott a filmmel együtt - remélem, azért másoknak működnek ilyen alap dolgok. Van ott a play, pause stb. gombok mellett két üres selectbox, amiről fogalmam sincs, micsoda, le lehet gördíteni de üres. Biztos jó valamire, de minek van ott ha nincs rá szükség? A következő, ami érdekes, a nagyon profi K3B CD/DVD író alkalmazás. Ez a kis menü a "new" alatt van - tessék megnézni, hányféle projektet lehet alapból indítani! Egy tapasztalatlanabb felhasználó azt se tudja, hova kapjon.

 

 

 

 

 

 

A következő screenshoton a Tálcánk testreszabhatóságát szeretném bemutatni - szerintem több, mint kimerítő.

Tálca beállítások

Egyébként ha már a tálcánál és a menünél tartunk, a Sidux alapértelmezetten egy jó kis kompakt tálcát menüt ad, de a desktop wizardot lefuttatva (azt akartam elérni, hogy az ablakkezelés kicsit "gnómosabb" legyen: szimpla kattintás helyett dupla legyen, az ablak fejlécre duplakattra ne felgördítés, hanem minimalizálás legyen, új témát állítottam be) átvarázsolta egy dupla széles, nagy gombos, ronda tálcára, és a start menü is "becsúnyult", olyan lett, mint a Windows 2000 Start menüje. Szerencsére ezeket vissza tudtam állítani, és a beállítások logikus helyen találhatók, ami nagyon lényeges.

Amit nem nagyon értettem, az az, hogy (az egyébként nagyon korrekt) telepítő akkor miért GTK-s? Márpedig erről a screenshotról üvölt, hogy ez egy GTK alkalmazás. Engem ugyan nem zavart, és tényleg az eddigi legértelmesebb telepítő: még az elkészített konfigurációját is át lehet nézni install előtt (amiben lehetett látni, hogy hová és mit, milyen beállításokkal telepít). Install közben egy ablakban a gyakori problémás hardverekkel kapcsolatos jótanácsokat lehet olvasni, közvetlen linkekkel és a futtatandó programok neveivel (ilyenek voltak bizonyos wifi kártyák beüzemeléséhez hasznos tippek, illetve az örök sláger nVidia és ATI kártyák beizzítása stb.)

Sidux telepítő

Ami nekem kicsit kényelmetlen és furcsa volt: a túl sok gomb, olyan legördülők amik egy elemet tartalmaznak vagy egy elemet se (ez pl. a telepítőnél is visszaköszön: választhatunk, hogy grub vagy grub legyen a boot loader) Ezen felül csakis dicséretben tudom részesíteni a feltelepítve 1,4Gbyte-os rendszert: minden benne van, amire csak szükség lehet, sőt, szerintem minden kicsit túl is van biztosítva, ezért pár programot le is lehet szedni, hogy karcsúsodjon a rendször. A Sidux még azzal is kedveskedett, hogy az install időt mérte, nekem ezzel sem kellett foglalkozni: 13:36:00 alatt került fel a rendszer, és ez is Virtualbox alatt történt.

Ja, még egy vicces, amin fel is kacagtam. El akartam indítani egy terminált, így hát a szokásos módon rákattintottam a tálcán a terminál ikonra. Egy felbukkanó menü fogadott:

Oh my God! Ez egy olyan KDE-dolog amit sosem fogok megérteni. :-) Az a Garfield képregény jutott eszembe, amikor Jon és Garfield a tanyán vannak a szülőknél, és ebédkor Jon anyja kérdezi, hogy rántott húst, sült húst, rakott húst, töltött húst vagy bélszínt szeretne? Mire Jon azt mondja, hogy nem tud választani, lehet hogy csak egy kis sütit enne. Erre a mamája: Jó, de almásat, fahéjasat, piszkéset, meggyeset vagy tököset? Segítséééég! :-)

 (Pszt! Szerintem a blog.hu szerkesztője az újabb és újabb fejlesztésekkel egyre rosszabb lesz. Most pl. 20 percig javítgattam a forráskódot, de csak nem akarja odarakni a képeket, ahová én akarom. Mindegy...)

 

17 komment

Címkék: linux teszt kde mini alkalmazások virtuális gép virtualbox

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr83612307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

béla 2008.07.30. 09:23:06

Kipróbáltam én is a livecd-t és nagyon tetszik. Lehet, hogy az Ubuntu helyett is megállja a helyét! Ehhez ki kéne próbálni, hogy tudja-e a mindenféle extra hardvereket. Szerencsére nekem nincs ilyen úgyhogy nekem működik. :-)

bagoj.ur 2008.08.06. 16:16:37

Picit nyúztam - ami alapból feltűnik, hogy nincsenek feltelepítve a magyar karakterek megjelenítéséhez szükséges fontok - egy pont mínusz. A Konqueror (KDE böngésző) elég jópofa, de használhatóságban sehol nincs a Firefoxhoz képest - pl. nekem a "kijelölés forrása" c. menüpont a kedvencem, ami Konquerorban nincs alapból. Ugyanígy a Flasht meg a Javat sem tudja félautomatikusan telepíteni, mindent kézzel kell csinálni, ráadásul a Flash telepítés nem is sikerült simán az install futtatásával. Egy alap felhasználónak ez már eléggé kedvét szegheti...

Nagyzo 2009.08.07. 11:37:59

Köszönet az oldalért, munkádért!

Olyan megoldást keresek (linux dist.), amely régebbi gépen is jól fut. Keresgélésem során találkoztam a Puppyval (wifit nem tudtam hozzá bekonfigolni), Xubuntu lassúnak tűnt, Zenwalk idegen volt.

Igazából ha lehet mondani Ubuntun nevelkedtem, és eléggé megszoktam a synapticot. Nevelkedésem annyit tesz, hogy kb egy éve találkoztam egyes-egyedül a linuxal mint fogalom, és telepítettem a Hardy-t.

Próbáltam BlackPanter Os-t is, OpenSuse-t, meg már nem is tudom miket. Ismerkedés, és barangolás volt.

A minap láttam egy Fujicu laptopot, amin Debian Etch futott KDE-vel, és meglepően gyorsan. Akkor próbálkoztam Debián minimál insatallal, de nem tudom bekonfigolni hozzá a laptopom wifi-jét.
És nem tűnt komolyabban gyorsnak- gnome desktoppal.

Most ismerkedek a LXDE-vel. LXDE-t feltével Ubuntu 9.04 alá nem tudom elérni a wifi eszközöm.
viszont sokkal jobban tetszik, mint a xfce környezet (xubuntu-ból).

Az ubuntu azért is tetszik, mert alapból kezeli az intel wl4965agn kártyámat. Amit a debián is felismert, és le is szedtem hozzá a megfelő ucode-t, mégsem jutottam vele dűlőre.

Angolban annyira nem vagyok jártatos, és nagyon megtetszett a -------SIDUX kézikönyv ----
amit olvasok, hogy Te is beszálltál a fordításába.

Köszönet!


Kérdésem, hogy mit javasolsz (még nem böngésztem át a blogodat teljesen) -- melyik kis Dist-t válasszam, alap dolgokra, wifit kezelje, jobban szeretem a gnome-numericot az ooo-nál, és az abiword is tetszik.

A csomagkezelést kellene még megtanulnom parancssorban is.

Hát most jó sokmindent leírtam...
Tisztelettel várom válaszod.

üdvözlettel nagyzo

Nagyzo 2009.08.07. 16:01:05

Nézegetem a Sidux kézikönyvet --- nagyon tetszik!

Ami viszont egy picit elbizonytalanít az az, hogy:

"A dist-upgrade alkalmazása teljesen rád van bízva, a heti, kétheti frissítés az ideális, de a biztonság érdekében havonta legalább egy alkalommal ajánlatos. A dist-upgrade 2-3 havonkénti futtatása pedig már a biztonságos időtartam "kicentizése". "
manual.sidux.com/hu/sys-admin-apt-hu.htm#apt-upgrade

Ami más gépére felrakva, nem biztos, hogy tartható. Ellenben az ubuntuval, ott megjelenik a frissítéskezelő ikonja, és arra katt, mehetnek a frissítések. Ne érts félre nem baj, ha ez a Siduxban ez nem így van, inkább csak az, hogy mások gépén mindezt figyelemmel követni.

Ettől függetlenül telepítem (ha minden jól megy ma este a gépemre), minden képpen kipróbálom, már a kézikönyv miatt is.

Viszont azért kérdés még bennem:
watch for the "lm" flag in /proc/cpuinfo or use infobash -v3

Most ubuntu alól nézem ez a cpuinfo fájlt az nekem 0 bájtos, üres.
Az infobash-t nem ismerem.

Hogyan tudom biztonsággal megállapítani, hogy a kérdéses gépre a 32- vagy a 64 bites verzió kerüljön?

Válaszod köszönve
üdv nagyzo

Nagyzo 2009.08.07. 16:20:26

@Nagyzo: 32bites verziókat telepítettem eddig
MSI EX600- Intel Core 2 Duo T5250 1.5 GHz
de pl otthon az asztali gép:
Amd Sempron 2.6+ -os

Mert ezek beletartozhatnak a leírás alapján, ha jól értem:
"64bit version (amd64): May provide additional capabilities to computers with following CPU requirements: AMD64, Intel Core2, Intel Atom 330, any x86-64/ EM64T capable CPU or newer, newer 64 bit capable AMD Sempron and Intel Pentium 4 CPUs"
sidux.com/module-mirrors-download2.html

Jó lenne tisztán látnom a kérdésben.

No, már igen sok lesz mára - ennyi kérdés. Hmmm. :)

Azért köszönöm figyelmedet.
üdv nagyzo

bagoj ur 2009.08.09. 21:24:25

@Nagyzo: A /proc/cpuinfo csak pszeudo-fájl, mindig nulla bájtos. Ellenben ha nyomsz egy "cat /proc/cpuinfo"-t, akkor kiírja a processzor infókat. Nekem nincs benne, hogy hány bites, de az infókra rákeresve a neten biztosan meglesz.

A 64-bites támogatás igazából akkor lehet lényeges, ha olyan szoftvert használsz, ami kihasználja; vagy ha 3Gb memóriánál több van a gépben (a 32 bites architektúra csak 3Gb memóriát támogat).

bagoj ur 2009.08.09. 21:54:22

@Nagyzo: A mini-linux terjesztésekkel és a választással kapcsolatban: Nekem a TinyME tetszett nagyon, ha az Ubuntu és az LXDE is tetszik, akkor a Chrunchbang!. Legegyszerűbb, ha elolvasod a véleményemet róluk, jobb felül a "mini linux" kategória, vagy kattints ide:

bagojur.blog.hu/tags/r%3Amini_linux

Nagyzo 2009.08.10. 08:02:38

@bagoj ur: Köszönöm, megint tanultam valami újat (cat).

Értem, maradok a 32 bitnél.

Nagyzo 2009.08.10. 08:20:19

@bagoj ur: Már előzőleg elolvastam.

A Tiny-hez írt rmp csomagkezelés, a Chrunchbang-nál pedig a általad említett 512 RAM tántorított el.

A családban jó lenne, lehet ki is próbálom a Ch-et.
Viszont van két gép, amelyeknek videókártyával van mindössze megosztva 512MB RAM-juk. Szeretnék azokra is alternatívát. Igaz 2.8GHz-es Celeronok, csak kevés a memória.

A gépek nem az enyémek (munkahelyi internet-gép) így memória bővítésben sem gondolkodunk, és ne már a memória bővítés oldja meg a dolgot.

A LXDE-nél olvastam, hogy nagyon pici memória igényű, és hogy 1999-es gépeken is jól fut.

Most felraktam újra a Debian Lenny-t netinstallal LXDE-vel a laptopomra. Hát ezt a Debiant tanulni kell. Gyakorlatilag 600 csomagot telepített (asztali környezet, laptop, alap telepítés).

Parancssorból kellett boldogulnom, sikerült félig az iwl4965agn wifi kártya firmware-jét felraknom, a Wicd látja is a routert, csak éppen nem csatlakozik (wepet is beállítottam hozzá).
Ezen kívül az angol billentyűzetet is cserélnem kellene hozzá ...

Azért ismerkedem a Debiannal, mert egy rendszergazda gépét láttam (amint már említettem), debian etch futott rajta KDE-vel, és baromi gyorsan, 512 memóriával, gyakorlatilag 256-al is beérné. Ezt céloztam meg én is, csakhát igen rögös az út.

Még az átlag felhasználónak szeretnék jogot adni meghajtók csatolására, beléphessen a synapticba, így pendriveot is írhasson stb. Meg első körben legyen wifis netem.

Bocs, ha ide nem való dolgokat írok, lehet máshol lenne a helye, ha tudnál javasolni mást, ahol alap Debianos -kezdő szintű hozzászólásokra válaszolnak, szívesen venném azt is.
Úgy látom a Debiannak nincsen kifejezett magyar fóruma, a legtöbb infót angol oldalakon találtam.

Az Ubuntura azt a véleményt kaptam a rendszergazdától, hogy jó az, jó lenne, csak rengeteget kell belőle lefaragni, meg igen erősen windózosodik. Mindent meg akar helyetted csinálni.
Amit én nem is bánok, csak régebbi gépen akad. Ezért keresek alternatívát (lehet a Chrunchbang lesz az? ) (az említett rszgazda linux-al foglalkozik 10 éve, és érthető módon kezdő linuxos kérdésekre már nincs ideje-kedve-ereje, pedig indulást nagyon segítené. Mert a kezdeti lépések -hát iszonyat sok keresgéléssel telnek)

Köszönöm válaszod.
üdvözlettel nagyzo

Nagyzo 2009.08.10. 08:35:05

@bagoj ur: Elszállt az előbbi postom ? :(

Akkor újra: olvastam a véleményeidet a TinyME-ről (az rpm miatt idegenkeden én is), és a Chrunchbang-ról is (írod 512 Ram kell neki ebből nincs elég öregebb gépekben) emiatt nem néztem még meg. De meg fogom nézni.

A debian lennyvel ismerkeden -netinstallal raktam fel LXDE vel telepítve. 600 csomagot rakott fel összesen. Ez így nagyon alap rendszer, szinte mindent parancssorból kell csinálni, bár feltettem a synapticot már, de átlag userként nem tudom elindítani, hiába adom meg neki a root jelszavát (hozzá kéne adnom a csoporthoz, hogy beléphessek a synapticba vele) - ezt még keresgélem. Rengeteget kell olvasnom, és javában angolul találom - csak ? -
Az iwl4965agn wifikártya firmwarejét már sikrült felrakni, a wicd-t is, csak éppen nem tudok vele csatlakozni, pedig a wep jelszavat is megadtam. A hálózatot látja, csak nem csatlakozik.

No, szóval olvasgatok, tanulgatok, rögös.
Volna ötleted, hogy miket olvassak előbb, vagy ami neked alap volt, és segített -hogy ennyire benne legyél?

Köszönöm válaszod
üdvözlettel nagyzo

bagoj ur 2009.08.10. 09:25:51

@Nagyzo: Én a rögösebb utat választottam, nem volt senki aki segített volna. De kollégám sokat használja a debian.hu IRC-csatornát; azt hiszem az irc.hu szerveren elérhető. Egyébként is jó egy ilyen realtime kérdezősködő csatorna, még akkor is ha url-t vágnak be magyarázatként. Esetleg azt próbáld meg.

Nagyzo 2009.08.10. 10:17:13

@bagoj ur: Ez már csak egy ilyen út? Olyan is van, akinek fogják a kezét ? :)

Köszönöm, megnézem.
Most töltöm a Chrunchbanget, lehet, az jó lesz az öregebb gépekre. Mert a debian az kemény dió, az keményen tanulós.

(közben látom csak elment az előző hsz-em is)

SUNIHungary 2010.09.19. 08:02:38

Sziasztok !

Ha lehet segítséget szeretnék kérni Linux Mint lxde 9 van telepítve 2 Gb os SD kártyára erről fut a gépem mivel meghalt a merevlemezem a Linux rendszer tetszik de képtelen vagyok dolgokat beállítani rajta mint pl az internet megosztást +két gép között ha tudnátok ebben segíteni megköszönném

bagoj ur 2010.09.19. 10:36:20

@SUNIHungary: Minimum tudni kéne, hogy milyen módon éred el az Internetet, és hogy hogyan akarod felépíteni a belső hálózatod? Addig csak általános dolgokat tudok mondani, amíg nem ismerem a helyzetet. Ha pl. a linuxos gépben van két hálózati kártya, és pl. az eth0-n már megy az Internet, akkor három teendőd van:

1. A két gépnek egy közös hálózat létrehozása. Ezt legegyszerűbben statikus beállításokkal tudod megtenni, pl. a Linuxon az eth1-nek megadod, hogy 192.168.1.1/255.255.255.0, a másiknak a .2 végű IP-címet, és a gateway a 192.168.1.1 (igazából ez utóbbi nem is feltétlen szükséges). Ha a két gép látja egymást (ping...) akkor léphetsz tovább

2. A Linuxon engedélyezni kell, hogy a két hálózati interfész között mehessenek a csomagok. A /etc/sysctl.conf-ba rakd ezt a sort a végére: net.ipv4.ip_forward = 1

3. Mivel a 192.168.1.x hálózat az Interneten nem route-olható, el kell rejteni a hálózatodat amögé az IP mögé, amit az Internet-szolgáltatód oszt neked:
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

Röviden ennyi. Ha valamit nem értesz, írj emailt. Mivel a beállításokat el kell tudni menteni, ezért perzisztens módban kell használnod az USB-pened, de gondolom, ez most is így van.

bagoj ur 2010.09.19. 10:38:25

@SUNIHungary: Elfelejtettem írni, hogy a sysctl.conf csak a következő újraindításkor lép életbe. Hogy ne kelljen újraindítani a géped, írhatod direktben is, így:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Ekkor azonnal érvénybe lép a beállítás.

SUNIHungary 2010.09.19. 12:39:38

@bagoj ur:
köszönöm a gyors válaszod, eddig minden gépemen vista volt és nem volt gondom a beállításokkal mint írtam a laptopomban elszált a merevlemez nem tudom jelenleg pótolni sd kártyáról működő op rendszer kellett ezért van most linuxom rajta a net 3g vodafone E220- as usbés modemmel jelenleg hálózati híd van létrehozva a másik laptopon vista alatt a hídon belül engedélyezve a lan és vlan kártya híd: 192.168.0.1, 255.255.255.0 az asztali vezetékesen a másik wifin keresztűl ad-hoc modon kapcsolódik a netre. Amenyiben van megoldás áttérnék a linuxra mert megitélésem szerint gyorsabb és amia a fő nekem hogy itt a linux alatt nemm dobál le a wifi kapcsolatról. A 3g-és modemet kipróbáltam linux alatt felismeri tudom configurálni van netem de nem tudom a többi gép felé engedélyezni

SUNIHungary 2010.09.19. 13:11:46

@bagoj ur:

engedély megtagadva azt írta
süti beállítások módosítása