HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Újdonságok az Intrepid Ibexben

2008.09.23. 10:24 bagoj ur

Úgy gondoltam, hogy bár ezer helyen beszélnek róla, én is összeszedem, milyen újdonságok lesznek az Ubuntu 8.10-ben, és bővítem folyamatosan, ha újat hallok/olvasok.

Gnome felhasználói felület

Az alapértelmezett levelező Evolution támogatja a Google névjegyzéket, és webDAV protokollal már nem csak naptárat tud szinkronizálni, hanem kontakt listákat is. Ennek gyakorlati haszna az lehet, ha valaki saját webszerverén tárolja a kontaktokat és naptárbejegyzéseit. Esetleg hasznosabb lehet a levélsablonok használata; tudunk definiálni magunknak céges sablont, sima sablont, kerek sablont és lyukas sablont.

A Nautilus már támogatja a tab-os használatot; amit a PCManFM a kezdetek óta. Jó dolog, hiszen alt+tabbal nem kell túl sokat molyolni mire megtaláljuk a fájlkezelőt, de azon belül a tabokon úgyis végig kell lépkednünk. Egyelőre nem várok tőle túl sokat, lévén a PCManFM-ben sem sűrűn használtam a tabokat.

Használja valaki a Cheese alkalmazást? Ő most új effektekhez juthat. Azt hiszem, ez már nem az én korosztályom, de nem vitatom a létjogosultságát. :-)

Bevezetésre került az Ekiga helyett az Empathy, amitől elég sokat remélek én is, hiszen egyben támogatja a Jabber/Google Talk, AIM, ICQ, MSN, és Yahoo protokollokat és emellett használható videotelefonálásra is (és nyílt forráskóddal, nyílt protokollt használva, nem úgy mint a Skype).

Jó hír szintén, hogy már az Xrandr 1.2-est támogatja a Gnome, ez praktikusan annyit jelent, hogy a képernyő felbontása, forgatása, több monitor támogatása már szinte mindenkinek csont nélkül fog menni. Akinek nem, annak egzotikus a hardvere és kész. :-)

Ezen felül még több integrációt várhatunk, ami valószínűleg növelni fogja a csomagok számát, egymásra hivatkozását, tehát a Gnome most már tényleg egy 1 Gbyte-os szörnyeteg lesz, amelyet csak egyszerre lehet feltenni, részeket használni nagyon nehéz lesz belőle, legalábbis az Ubuntus csomagkezelő segítségével.

És a kinézet, amiről én is írtam egy postot nemrégiben? Sokat szerint szerencsére nem változik sokat; én már nagyon unom hogy őszinte legyek; igazán hiányzik egy vonzó megjelenés. Annyi screenshotot készítenek az emberek jobbnál jobban kinéző desktopokról, nem értem miért nem veszik egyszerűen át valamelyiket. De állítólag most felvettek pár grafikust, úgyhogy majd a 9.04-ben ennek látni fogjuk az eredményét.

Kompatibilitás

Szintén jó hír, hogy a szorgos Samba-s fiúk munkájának eredménye beépül az Ubuntuba; ezért lehetővé válik a titkosított fájlmásolás, fájlszerver-cluster használata Windows fájlszerverekre; illetve még pár dolog amik a Windows-okkal való kompatibilitást segítik. Ez igazából a nagyvállalati környezetben hasznos, de épp ezen a területen igazán van még mire gyúrni.

Ha most kellene mondanom valamilyen véleményt: A 8.10-re sem azért frissítettem, mert annyira sok újat hozott, inkább a 8.04 soha ki nem javított hibáit untam már rettenetesen. Annak előtte a 8.04-re azért frissítettem, mert a 7.10 repóban nem volt meg pár szoftver, ami nekem kellett volna. A 7.10-re szimplán kíváncsiságból, illetve a gyorsított boot ígérete miatt váltottam, de most el kell mondjam, a 7.04-et láttam a legkiforrottabbnak (értsd: atomstabil) és leggyorsabbnak eddig. Azóta csak romlik a helyzet, szóval elgondolkodtam, hogy az Ubuntu meddig fog maradni a desktopon. Sokat köszönhetünk a Canonicalnak, de valahogy a fejlesztés iránya nekem kicsit grízes.

Szólj hozzá!

Címkék: linux ubuntu 8.10

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr93677163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása