HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Netsurf - újabb pici böngésző

2009.05.23. 03:31 bagoj ur

Mivel közismerten gyík hardverrel rendelkező gépeim vannak, nekem nem mindegy, hogy milyen böngészőt használok. A Firefox nagyon kényelmes, kézreáll és óriási tudása van a kiterjesztésein keresztül, de én folyton keresgélek olyasféle kis böngészőt, ami valamelyik menő renderelő motort használja (Gecko vagy Webkit, hogy kompatíbilitási gondjaim ne legyenek), de a körítés (és ehhez kapcsolódóan a memóriafogyasztás ill. gyorsaság) kisebb.

Próbáltam az Epiphany-t, ami nagyon patent csak eléggé kötődik a Gnome-hoz, elég sok beállítása csak a gconf alól érhető el. Ráadásul a megnyitott tab-okat csak akkor tudja elmenteni, ha összeomlott. :-( Ez teljesen érthetetlen hiszen akkor kéne legjobban amikor rendesen léptem ki, az ezt támogató kód pedig benne van a programban.

A másik a Kazehakase, szintén Gecko motorral - az sajnos, mint kiderült, ugyanolyan lassú mint a Firefox és az Adblock technológiája eléggé gyenge (fájlba kell felsorolni a meg nem jelenítendő dolgokat, és ráadásul akkor is letölti, csak nem mutatja meg; így az oldal nem fog gyorsabban megjelenni). Nekem sokszor össze is omlott sok tab-bal. Amúgy jó dolgok vannak ebben a böngészőben, talán eljutnak majd oda hogy a Firefox-szal összevethető lesz.

Az újabb ígéretes versenyző tehát a Netsurf Browser. Nem is olyan régen adtak ki egy új (2.0) verziót egy év fejlesztés után, gondoltam ezt meg kell lesni.

Nem mondom, hogy túl egyszerű. Azt sem, hogy megérte.  :-)

Elsőként felraktam a subversion csomagot és leszedtem a teljes, aktuális forrást, mivel a 2.0-s verzió csak forrásként érhető el, és ha csak simán a .tar.gz-t töltöm le, abban nincs egy rakás library, ami kell a fordításhoz. Az egész trunk-öt leszedve "minden" szükséges megvan (látván a szükséges csomagok listáját, távolról sem mondanám teljesnek; ezek csak a netsurf fejlesztők által fejlesztett libek). Mielőtt nekikezdünk, készítsünk neki külön könvytárat mert sok alkönyvtár lesz:

svn co svn://svn.netsurf-browser.org/trunkHadd szaladjon. Ezek után van egy rakat fájlunk, de ez még nem elég. Lassanként sikerült kitapasztalnom, a fordításhoz milyen libeket kell leszedni (a fordítás után a nagy részét törölni lehet, nem kell megijedni):

sudo apt-get install zlib1g-dev libpng12-dev libxml2-dev gperf debhelper gettext html2text intltool-debian libatk1.0-dev libcairo2-dev libexpat1-dev libfontconfig1-dev libfreetype6-dev libglib2.0-dev libgtk2.0-dev libice-dev libmail-sendmail-perl libpango1.0-dev libpixman-1-dev libpthread-stubs0 libpthread-stubs0-dev libsm-dev libsys-hostname-long-perl libx11-dev libxau-dev libxcb-render-util0-dev libxcb-render0-dev libxcb-xlib0-dev libxcb1-dev libxcomposite-dev libxcursor-dev libxdamage-dev libxdmcp-dev libxext-dev libxfixes-dev libxft-dev libxi-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev po-debconf x11proto-composite-dev x11proto-core-dev x11proto-damage-dev x11proto-fixes-dev x11proto-input-dev x11proto-kb-dev x11proto-randr-dev x11proto-render-dev x11proto-xext-dev x11proto-xinerama-dev xtrans-dev libglade2-dev liblcms1-dev comerr-dev libcurl4-gnutls-dev libgcrypt11-dev libgnutls-dev libgpg-error-dev libidn11-dev libkadm55 libkrb5-dev libldap2-dev libtasn1-3-dev libssl-dev lemon librsvg2-dev re2c libcurl4-openssl-dev libjpeg62-dev libmng-devSzép kis mennyiség. Ezek után haladjunk be sorban az alábbi könyvtárakba, és adjuk ki mindenütt a szokásos

make
sudo make install
parancsot, kivétel a libharu, ahol csak egy make-et tudunk kiadni, az elkészült kódot a prefix-native/lib illetve prefix-native/include alól kell a /usr/local/lib és /usr/local/include alá bemásolni. De mindent csak sorrendben! Tehát:

  • libnsbmp
  • libnsgif
  • libsvgtiny
  • libharu
  • hubbub
  • libwapcaplet
  • libparserutils
  • netsurf

Utóbbinál a Makefile.default-ot másoljuk át Makefile.config-gá, mielőtt fordítani kezdünk. Én a netsurf könyvtárban nem nyomtam make install-t, onnan indítottam. A többi könyvtárra nekem nem volt szükség, nem tudom, hogy kellenek-e.

Ha elkészült a nagy mű, akkor még foglalkoznunk kell azzal, hogy a függvénykönyvtárak, azaz a libek a /usr/local/lib alá készültek el, az LD_LIBRARY_PATH (ez a függvénykönyvtárak elérési útja) ezt nem tartalmazza. Mivel én nem nyomtam make installt, ezért a netsurf alkönyvtárban így indítottam el:

LD_LIBRARY_PATH=$LD_LIBRARY_PATH:/usr/local/lib/ ./netsurf

Az eredmény fél másodpercen belül látható. Viszont nézzük, hogyan küzd meg egy index.hu-val:

Oké, oké, rohadtul igazságtalan vagyok, rengeteg ilyen oldalt mutathatnék, hiszen JavaScript támogatás, mint olyan egyáltalán nincs. Természetesen flash támogatásról is csak ábrándozhatunk. Következésképpen a látogatható oldalak száma manapság erősen limitált. Van egy részleges 2.1-es CSS támogatás, illetve 4.akárhányas HTML és itt megáll. Lássuk ennek előnyét, megnyitva ugyanazon oldalakat a Firefox 3.0.10-ben is, a memóriafoglalás így alakul:

Firefox: 334M
netsurf: 107M
 

És végülis a gmailnak van Javascript-mentes változtata, be is tudja tölteni. És, mint megtudtam, még a Google Maps is megy Javascript nélkül!

Ettől függetlenül ez a JS-dolog nekem nem esett le előtte, ezért egy kis csalódással kell megállapítanom, hogy vagy valamit félrenéztem a fordítás során, vagy ez a böngésző azért gyors mert keveset is tud (például nem lehet keresni az oldalon belüli szövegekre stb. pár alapvető dolog nincsen meg). Ettől függetlenül egész korrekt; van letöltésvezérlője, támogat proxykat (még NTLM-en is!), SSL oldalakat és ha elfelejtettem volna mondani, természetesen multitabos. És van benne adblock, bár nem jöttem rá, hogyan működik.

A kérdés, hogy miért állnak neki valakik egy ki tudja, hanyadik böngészőt gyártani? Nos, ki tudja mi lesz belőle, tíz év múlva lehet vezető böngésző, és erről is szól az open szósz. Most viszont napi használatra alkalmatlan.

2 komment

Címkék: linux fordítás böngésző alkalmazások csalódás netsurf

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr17862517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanh721 2009.06.08. 00:01:36

Nem tudom, de egy ideje az opera egyre jobb és jobb... Aztán hogy mennyire lehet kis gépekre beszabni....

a.tom 2009.06.13. 00:28:14

ha kicsi és gyors böngésző kell, próbáld ki a Midorit is
süti beállítások módosítása