HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Kompakt Lemez Linux (CDLinux 0.9.2)

2009.08.05. 21:19 bagoj ur

Ismét egy kis gyorsteszt: egy mini linux terjesztést, jelen esetben a CDLinux-ot teszteltem le. Már elég régen, 3 hónapja dolgoztam rajta, csak nem volt időm megírni, azóta kijött a 0.9.3, de annyi baj legyen - legalább össze tudom majd hasonlítani őket. :-) Szóval következzen egy 0.9.2 teszt, amit majd kiegészítek.

Az Community Edition ISO elég gyorsan leérkezett, lévén csak 204Mb-ról van szó. Bár indíthattam volna perzisztensen is (hopp, erről még nem írtam, majd fogok!), de kiírtam az egyszerűség kedvéért a LiveCD-t egy korongra.

A bootolás a szokásos, live cd-nél megszokottan lassú. Az egyetlen apróság, hogy a boot elején kitesz egy CDL logót, és semmi nem tájékoztat bennünket arról, hogy a háttérben mi is történik. Vártam kb. 3 percet és már éppen elkezdtem aggódni, hogy mi van, amikor bejött az ismert XFCE indítóképernyő (login managerrel nem fárasztotta magát a terjesztés). A CDLinux elsősorban CD-ről fut, az alkotók eredeti szándéka szerint ekkor érzi legjobban magát, hát így is teszteltem. A grafikus kártya, hálózat stb. felismerése gond nélkül zajlott.

Kisvártatva a fenti alap képernyőt kapjuk, az XFCE4.4.3 nekem elég kiforrottnak és gyorsnak tűnt. Bár az "erőgépem"-en, az IBM T30-on nézegettem, minden nagyon reszponzív és gyors volt. Az alkalmazásokat is leginkább az XFCE-ben használatosak közül rakták össze. Kiemelve ezek közül a jelentősebbeket:
 

  • Grafika: gimp, gpicviewer, xsane...
  • Multimédia: smplayer, xfburn...
  • Internet: pidgin, opera, sylpheed, skype, transmission...
  • Eszközök: avast, urxvt, xarchiver, network neigborhood (MIÉRT???)...
  • Iroda: Gnumeric, ePDF, Zoho writer (???)...

Egy-két ponton nem értem a szoftverek összeállítását - Az alsó hangon is óriási pirospont, hogy nincs gond az mp3-lejátszással és lényegében semmilyen filmmel; garantálja ezt nekünk az (s)mplayer. Az xfburn bár elég béta, de nekem nem volt vele bajom, igaz sokat nem is használtam (nem vagyok nagy XFCE-fan). Az Internetes alkalmazások rendben vannak, de én azt nem vágom, hogy ha a Thunar a fájlkezelő, akkor miért égetik magukat még ilyen "network neighborhood" alkalmazással, amikor a Thunarhoz van samba fájlmegosztást kezelő plugin. Lehet, hogy az nem tud valami fontos dolgot, amit a nn tud?

A másik, hogy mint kipróbáltam, az .XLS táblázatokat perfektül megnyitja a gnumeric, viszont az .RTF és .DOC fájlokat nem tudja megnyitni semmivel. Nézem a menüt, és ott van egy "Zoho writer", amiről még sosem hallottam. Rákattintok, bejön a Firefox és egy weboldal, hogy regisztráljak... aha, szóval online office. De miért ez a felemásság? A Zoho nem tud táblázatot kezelni?

Van még pár ilyen apró regresszió; például ahogyan látható a képernyőmentésből, a menüben és a tálcán angolul vannak a feliratok, ahogyan az indításkor ki is választhatjuk, de a tooltip-ek már ékes mandarin nyelven szólnak hozzánk. Persze kicsike ez a hiba, de sok ilyen apróságból összességében kényelmetlen érzés jön ki, ami betesz a használhatósági pontszámnak. Hasonló "okosság", hogy az angolon kívül nem is választható más billentyűzetkiosztás. Azt megértem, hogy nem fért fel a CD-re az alkalmazások fordítása minden nyelvre, nincs gond, de hogy a billentyűzetváltás sem működik? Térjünk vissza az xkb-s időkhöz?!

CDLinux nem tud billentyűzetváltást

Még a nyelvi dolgoknál maradva, elindítottam a gmlive alkalmazást, amely azt ígéri, hogy (szintén mplayer backend-del) Internetes streaming csatornákat nézhetünk/hallgathatunk. Na mondom, hajrá akkor lássuk, mit tud. Sajnos az alábbi képernyőtől egy kicsit elszontyolodtam...

Szintén apróság, és nyilván a Thunar fájlkezelő funkcionalitásával függ össze, hogy a csatlakoztatott CD és USB médiák automatikusan felcsatolódnak, de a lecsatoláshoz egy, a tálcán ücsörgő kis appletet kell használnunk; nem a fájlkezelőt. A Nautilus ezt jól tudja egy ideje, én pedig hozzászoktam, ezért hiányzik. Plusz pont viszont, hogy a CD-t ki lehet szedni a bootolás után, így használhatjuk a meghajtót, nincs lelockolva.

Nem sikerült kitalálnom azt sem, hogy milyen billentyűkombinációval lehet előhívni a főmenüt (vagyis "start menüt"), a ctrl+F1 és ctrl+ESC nem ment; aki használ XFCE-t, biztosan meg tudná mondani de ilyen ismerősömről nem tudok.

Szintén kicsit buta megoldás, hogy van egy "Games" menüpont, ahol ott figyel a Dosbox 0.72. Na mondom, király, nyomjunk valamit - hát játék az sajnos nincs hozzá egy darab sem... illetve nem csak játék nincs, hanem semmi sincs.

Ugyanígy, ott a menüben, hogy "Windows Hearts" - rákattintok, erre felajánlja, hogy végigkeresi a merevlemezt Windows telepítést keresve, és abból majd elindítja a Hearts játékot Ugyanez az aknakeresővel... na kispofám, nálam kereshetnéd a Windowst. Egyrészt örültem mert megtudtam, hogy a Wine (1.0.1) is fel van telepítve, tehát Windowsos szoftvereket elméletben tudnék futtatni, másrészt elkeseredtem, hiszen aknakereső meg passziánsz van Linuxra is, gtk-s, miért nem lehetett azt feltenni? Így aztán a Mátyás királyhoz félmeztelenül szamaragoló lányhoz hasonlóan hozott is valamit, meg nem is.

Egy érdekes új dolgot viszont megtanított a terjesztés: létezik a Firefoxhoz egy "compact menu" nevű kiterjesztés, ami azt csinálja, hogy a toolbar-ra rátehető a menü egyetlen gombra. Így a menü toolbar becsukható és több hely marad a képernyőre. A toolbar gombra rákattintva pedig szépen lejön a menü, ahogyan kell. Helymániákusoknak ez egy remek kis kiterjesztés, és gondolom hogy processzoridőt sem eszik, hiszen csak valamit megbuherál a XUL UI-ban. Nekem nagyon megtetszett a dolog, készítettem is egy képernyőmentést:

Összességében tehát, az eddigi szidalmazások ellenére jól összeszedett, egységes és tetszetős, de mégis egyszerű design-nal megtervezett terjesztésről van szó. A QT és GTK alkalmazások között nem lehet észrevenni a különbségeket, és ráadásul minden gyors egy 6 éves P4-es laptopon. Vannak furcsaságok, de egyik sem olyasmi, ami miatt végképp elmenne az ember kedve a kalandozástól. Összességében ez a sok kicsike dolog idegesítő kezd lenni, ezért ha sikerülne kinőnie ezekből, nálam igen előkelő helyezést tudna elérni.

A csomagkezelőjéről még csak annyit, hogy sima .tar.gz csomagokat használ, ami végülis nem probléma, megfelel ez a Slackware-nek is. Sőt, a Slackware 11 csomagokkal kompatíbilis a rendszer!

Ja, és a claws helyett nincs másik, kicsi levelező program? Mindenki ezt a szutykos szerencsétlenséget használja. :-(

2 komment

Címkék: linux teszt mini cdlinux

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr521286793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanh721 2009.08.06. 07:02:42

Ismerem ezt az érzést, kicsit olyan mint az állatkerti zsiráf. Szép, szép, otthonra nem kéne... Hát én is így voltam a CDL-el. Azonban van egy új kedvencem, és nyüsszögök is eleget a fejleszőinek, hadd magyaríthassam le. Ez az austrumi linux, ami öszintén mellbevágott - mivel 50 mega, és barátom nem túl sokkal több - 128 mega SDRAM-ban bővelkedő öregecske gépén is simán bebootolt.....és nincs megnyirbálva mint a Puppy. Ezen felül még a közelébe sincs a CDL-nek. Kár koptatni a hóember, házikó, házikó, kerítés írású CDL-ért a meghajtót....

csarlee 2009.08.11. 06:17:39

Nos, nem rossz a CDL, bar en a 0.9.3.-at probaltam. Ja, es ctrl+Esc-re elojon az XFCE fomenu...
süti beállítások módosítása