HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Laptop vásárlás Magyarországon

2009.11.16. 09:10 bagoj ur

Ez a blog nem akar személyes élményeket ecsetelővé válni, de ezúttal kivételt teszek, mert úgy gondolom, talán hasznos lesz másoknak is ez a tapasztalat. Alcím: hogyan vettem egy frankó laptopot? :)

Már tavaly december óta nézegettem a notebook-okat, de akkor még nem nagyon volt pénz. Egy barátom vett akkoriban egy igen komoly szerkezetet, amin lazán, HD felbontásban futottak az akkori játékok. A probléma ott volt, hogy a márkája Compal volt (ami ugyan jól ismert és a világ legnagyobb notebook gyártója, de saját neve alatt ki tudja, mit forgalmaz), és persze az ár: 300e forintot egyszerűen képtelen vagyok kiadni egy notebookra. Nem én vagyok a PowerBookok célcsoportja... :-(

Júniusban eszméltem, hogy hoppá, ÁFA-emelés júliustól, kéne még addig túrni valamit. Ilyenkor a fórumokat érdemes is nézni, meg nem is. Hiszen a fórumokban csak a hibákról írnak, akiknek nincs bajuk a nótással, nem fognak havonta megereszteni egy hozzászólást, hogy "még mindig jó". A hozzászólások száma is gyenge mérőszám, mivel az eladott darabszámról halvány fogalmam sincs. De persze más lehetőségem nem volt...

Amit megfigyeltem rövid időn belül, az az, hogy a boltok egymásnak ellentmondó, vagy egyszerűen teljesen más infókat tesznek ki, a mellékelt képek csak illusztrációk, sokszor nem is arról a modellről vannak, és persze megnézni, pláne kipróbálni sehol sem lehet őket. Merthogy ezek nagy értékű berendezések. De kérdem én, hogy akkor vajon a vevő miért adna ki látatlanba pénzt egy nagy értékű berendezésért?

Az elsőnek kinézett (MSI) notebook típusát már elfelejtettem, de arra emlékszem, hogy AMD processzor és GeForce 6400 videokártya volt benne; utóbbi érdekessége, hogy normál esetben egy alaplapi GeForce6100-as fut, és ha nagy teljesítmény kell, SLI hídba kerül a másik, 6300-assal, így alkotnak együtt egy 6400-asat. Mivel ez a technológia elég "érdekes" volt, mindenképp meg akartam nézni. Felkerestem az Extreme Digitalt a Pólusban, az üzletvezetőnek épp ilyen nótása volt, nagyon kedvesen segített és megmutatta, mit tud. Éppen ezzel tántorított el a vásárlástól, ugyanis amikor láttam hogy az átváltás milyen béna (manuális, kattingatni kell sokat, kb. 1 percig tart, miközben villog a képernyő - ennek nem automatiksan, vagy egy gombnyomásra kéne történnie?) és a hardver emellett nem gyorsabb, mint egy GeForce6300. Az eDigitalnak viszont piros pont.

Jártam a notebook.hu-nál is, és lenyűgöző, hogy mennyire jól bánnak a vevőkkel. Kicsit kellett várnom, de utána egy srác csak velem foglalkozott, körbevitt, kinyomtatta, elmagyarázta. Sajnos az ott árult laptopok egyike sem felelt meg kényes igényeimnek (Core2Duo + HDMI kimenet + Linux támogatás + minél gyorsabb legyen).

Ezután egy Lenovo 3000 N500-at néztem ki, mivel volt tapasztalatom a Thinkpad R30-R40-R51 sorozattal és irtózatosan jó gépeknek tartom ezeket. Maradtam az eDigitalnál, és mivel már június vége volt, gyorsan megrendeltem. Aztán vártam. És vártam. És vártam. És olyan 3 naponta érdeklődtem, hogy merre van a 4-5 munkanapra ígért laptop. Aztán amikor 16 nappal később még mindig azt mondták, hogy nem tudják, mikor jön, akkor mérgemben lemondtam a rendelést. Egy mínusz az eDigitalnak.

 

Bepróbáltam a notebooksarok.hu-t, ezúttal egy Toshiba Satellite A300-at néztem ki, mindenben megfelelt csak a borítása nézett ki igen ronda csillogóan. A Linux támogatásról sok rosszat hallottam, ezért ki akartam próbálni előtte, amit a cég megtagadott. Ettől függetlenül feladtam a rendelést, hiszen tudtam, hogy a távol lévők között kötött szerződés alapján ha 8 napon belül visszaküldöm a notebookot, visszakapom a pénzem. Személyes átvétellel egy napra ígérték. A megrendeléstől számított egy hét után felhívtam őket, hogy akkor mi van. Ja, még aznapra hozzák. Újabb egy hét elteltével ők hívtak fel, hogy "akkor most komoly a rendelésem?". Marha pipa lettem, elmondtam hogy az én rendelésem komoly, de úgy érzem, a velem szemben álló cég igen komolytalan. Elnézést kértek, és mondták, hogy másnapra beszerzik a készüléket. Azóta is hívnak (!). Óriási mínusz végtelen a notebooksaroknak!

Mindeközben egy másik, igen szimpatikusnak tűnő céggel is felvettem a kapcsolatot. A radium.hu egy Asus X5AVN-t ígért (GeForce 9650GT, Centrino2 T5900, brutál felszereltség mindössze 200e-ért) öt napos szállítási határidővel, amely meghosszabbodott 20 napra, majd felhívtak hogy bocs de mégsem tudjuk szállítani. Ekkor egy kicsit abba is hagytam a keresést, mert elegem lett. Viszont nem sokkal később egy meló miatt nagyon kellett volna laptop, ezért ugyanitt megrendeltem egy Asus X61SL-t, és egyre biztosabb volt, hogy az Asus márka mellett maradok (lemondva a Linux támogatásról, amelyről nem híresek). Nagy teljesítményűek, árukhoz képest olcsók, és állítólag megbízhatóak is. Ettől függetlenül a Radium.hu 2,5 hét után még mindig nem tudta ezt a darabot sem szállítani, ezért úgy határoztam, hogy ez egy komolytalan cég.

A tapasztalataim alapján egy újabb kérdés merült fel bennem: Itt van egy nagy rakás cég, akik 2-5 napos szállítási határidővel vállalják a notebook beszerzését. Egy éles megrendelést követően pedig nem teljesítenek. Nem kell a pénz? Vagy miért?

Végül közben rátaláltam az ipon.hu-ra, ahol a fórumokban is okosakat írtak, nem különben jó cikkeik vannak és ráadásul még notebookot is árulnak. :-) Ajánlottak is egy jó gépet, az Asus f50sf-et. Végülis náluk csak HDMI nélküli volt, ezért a végén az asusnotebook.hu-n rendeltem meg a gépet, de ez nem von le semmit abból, hogy piros pontot osszak nekik. :)

Szóval, az asusnotebook.hu egy rendes cég. A megrendelés leadása után ők hívtak fel telefonon, visszaigazolták a megrendelést, két nap múlva a kezemben volt a noti amit fizetés előtt megnézhettem. Minden rendben volt, egyetlen apróság kerülte el a figyelmemet: Az Insert csak funkcióbillentyűvel együtt használható. Képzelhetitek, hogy programozás közben hányszor kell kicsavart ujjakkal Shift+Insertet nyomnom... ettől függetlenül a gép vadállatiasan gyors, és minden benne van amit akartam. A Linux támogatásról majd mesélek... :-)

Tehát

1. A notebooksarok.hu felejtős
2. A Radium.hu nagyon csábító ajánlatokat ad, de nagyon nem jaffa
3. Az eDigital jó cég, de nem igazán tudtak szállítani
4. A notebook.hu tényleg vevőközpontú, kár hogy a notebookjaik nem igazán kiemelkedőek
5. Az ipon.hu és az asusnotebook.hu jó helyek, érdemes ott kezdeni a vizsgálódást... :)
 

5 komment

Címkék: linux vásárlás notebook toshiba asus ibm

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr961483688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vention · http://noti.blog.hu 2009.11.16. 17:16:58

A gyártói cikkszám véletlenül nem F50SF-JX061X? :) Ha igen akkor az ipon -1 pont, mert nekik is ugyan az van mint az asusnotebooknak, csak nem tudták hogy van rajta HDMI :)

bagoj ur 2009.11.16. 21:17:12

@Vention: Én mondtam, hogy egymásnak ellentmondó dolgok vannak az adatlapokon... :-))) Pontosan az a cikkszám, amit írtál!

zoltanh721 2009.11.17. 17:53:03

Érdekes egy történet, engem viszont az izgatna, hogy létezik-e netbook XP nélkül valamelyik boltban. Ha igen, az merre? Mert egész bolygón úgy érzem, az összeset a MS termékként kezelik. Uramistan, mekkora szó volna ha én mondhatnám meg hogy nézzen ki és mi legyen egy notiban... Nemcsak fekete, szürke, és pasztell volna...

tomtyi 2009.12.01. 02:07:41

@zoltanh721:
én még tavaly a Mammut Saturnban nézegettem laptopokat. az egyik eladó jött, hogy segíthet-e. a lényeg: ki is próbálhattam volna bármelyik laptopot, ha van nálam LiveCD, és ha valamelyik megtetszik, meghozatták volna windows nélkül.
a WestEnd MediaMarktban szintén bármelyiket ki lehet próbálni.
tudom, nem ideális hely a hypermarket, de ezek szerint sokszor rugalmasabb. bár a megrendelés/megérkezésről még nincs tapasztalat.

atomgape 2009.12.01. 12:52:45

@tomtyi: Igen, nekem is azt javasolták a rendelős helyeken, hogy menjek be a Media Marktba, ott lehet nézelődni. Legszívesebben közöltem volna az eladóval, hogy a kedves Édesanyját küldözgesse.
süti beállítások módosítása