HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

Sabayon a szőlő (Sabayon Core CD 5.1)

2010.02.22. 12:53 bagoj ur

Megvallom őszintén, nem nagyon értettem sosem a Sabayon Linux mögött álló koncepciót: Ez a Gentoo disztribúcióra épül, azonban bináris csomagokat használ. A Gentoo ugye azért jó, mert a forrásból fordított csomagokat sokkal jobban lehet optimalizálni (értsd: ha beállítjuk, hogy Gnome-ot lehetőleg ne használjon, és egy alkalmazás lefordítható anélkül is, mindössze a GTK+-t használva, akkor úgy fogja lefordítani. Sokan azt vélik, hogy mivel a csomagok a processzorra vannak optimalizálva, ezért gyorsabb lesz a rendszer. Nos, lehet hogy ez is igaz, de észrevehető különbséget nem hiszem, hogy produkálna.); a bináris terjesztések meg azért jók, mert nem kell pöszmörögni a fordítással, konfig fájlok kézi szerkesztésével, minden gyorsan a helyére kerül.

Kíváncsivá tett, sikerült-e a két koncepciót sikeresen egybegyúrni, hogy mindengyik részről az előnyös tulajdonságokat ötvözzék? Rövid úton kiderült, hogy mi újság.

Képernyőmentéseket nem tudok közölni a telepítésről, mert ezt egy önálló hardverre raktam és fotógépen kívül nem volt más ötletem. Súlyosbítja a helyzetet, hogy legalább egy hónap elmúlt már a próbálkozásom óta, csak egyszerűen nem volt időm legépelni, mi is történt. Ennek következtében kicsit lehet, hogy bizonytalanabb lesz a leírás, elnézést kérek érte.

A core cd változatot szedtem le, mert úgy éreztem, nem baj ha majd mindent utólag, netről teszek fel, így mindenből a legújabbat kapom. A telepítő szépen elindult, és bíztató üzeneteket kaptam, miszerint ez egy kőstabil, soha el nem romló linux. A szokásos módon, hálózat beállításokkal és partícionálással kezdődött a processz, majd amikor elkezdett volna települni a rendszer, összeszakadt és kilépett. Nem nagyon értettem. Második próbálkozásra manuális partícionálással dolgoztam, még ekkor is összeszakadt. Harmadszorra rájöttem, hogy valami miatt nem tudja  partíciós táblát kiírni, ezért a tábla létrehozása után átváltottam egy másik konzolra, fdisk /dev/sda, és w-vel kiírtam, majd kiléptem. Ezek után a telepítő hiba nélkül lefutott.

Elindítottam az új rendszerem, örültem hogy milyen szép konzolos - de miért bootol ilyen baromi lassan? Sikerült 34 másodperc alatt elindulnia... rendben, akkor nézzünk körbe, mivel tudok csomagokat feltenni?

Kb. 10 percre rá sikerült megtalálnom az equo parancsot, amelynek paraméterezése már nem okozott problémákat, hiszen használtam már Gentoo-t. Egy equo -world frissítette az alaprendszert, ezután elkezdtem feltenni a komponenseket. De mindenekelőtt leellenőriztem a merevlemez foglalást, hogy tudjam mihez viszonyítani a teljes telepített rendszert: 1,4GB??? Mi, egy nyüves konzolos setup, ami ráadásul bináris terjesztés?

Nem túl nagy kedvvel, de felpakolgattam ezt-azt - na nem nagy dolgokra kell gondolni, egy X meg egy openbox felcsúszott, illetve egy dmenu hogy tudjak alkalmazásokat indítani, illetve a szokásos Firefox helyett már a Google Chrome-ot szedtem le.

Ezek összességében már 2,2Gb felett foglaltak, baromi hosszadalmas volt a boot, ráadásul azt is észrevettem, hogy az equo nem mentes a Gentoo emerge csomagkezelőjének "hibáitól", tudniillik hogy telepítés közben nem áll meg, hanem ha mondjuk 10 csomagot kell feltenni, akkor a harmadiknál kiír mindenféle trükkös tippeket meg lefuttatandó szkripteket, a negyediknél ismét valamit, hogy ezt a konfigot mindenképp írjuk át és ezt meg futtassuk, különben pórul járunk, de itt nem áll meg hanem szépen elpörög a képernyőn a szöveg az újabb csomagok frissítésével, mindőn a Bagjok fia úgy látja, hogy a telepítés sikeres, és majd a következő rebootnál éri csúnya meglepetés. (Kedvencem, amikor csipog kb. 10-et, hogy "ez most nagyon fontos!!!", de utána fut tovább; következésképpen ha nem nézem árgus szemekkel végig a telepítés egész folyamatát, akkor bukóra fordulhat a rendszerem sorsa.)

Emellett az equo bűnlassú. Ez az emerge esetén egyértelmű, hiszen forrásból fordítunk, de az equo-nak nem vagyok hajlandó megbocsátani ezt a dolgot.

A fentiekből következően (telepítő hiba, lassúság, az emerge hibáinak öröklése; az új erényekkel előállás elmaradt) hamar kiszerettem a Sabayon Linuxból. Alapvetően érdekes koncepció, de a forradalmi áttörés elmaradt; a kombinált előnyök helyett valahogy csak a kombinált hibákat sikerült megláttatnia.

Értékelés: 45% (bár igen sajnálom)

Szólj hozzá!

Címkék: linux teszt telepítés sabayon parancssor

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr261780671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása