HTML

Bagoj úr blogja

Kíváncsi Bagoj befigyel a Linux belsejébe, illetve különféle Linux terjesztéseket próbál ki. Ha jó napja van, scriptet ír Neked.

Friss topikok

A nagy hal esete a kis hallal

2009.06.20. 20:09 bagoj ur

Nem vagyok az a folyton panaszkodó alkat, egyszerűen most így jönnek ki a dolgok. Amint sokszor leírtam már, én jobban szeretem a könnyű, gyors kis programokat amelyek nem baj ha nem tudnak mindent, ha a fontosabb funkciók megvannak és azt tényleg gyorsan végzik, elégedettségem teljes. Emiatt is követem figyelemmel már több, mint egy éve az LXDE projekt fejlődését - hogy még könnyebben követhessem a történéseket, az lxde-users levlista adminja is vagyok. :-)

Sajnos a projekt egy ideje stagnál, mivel nem találnak elég fejlesztőt a feladatokra, minden erejüket a hibajavítások kötik le és abból van éppen elég, hiszen az LXDE eredetileg egy eléggé nagy hack-projekt: a PCManFM fájlkezelőn kívül minden kódot úgy vettek át valahonnan és átírták egy kicsit. Aztán most beütött a nagy hal - kis hal probléma, amely azt jelenti hogy egyszerűen nincs elég erőforrás arra, hogy saját függvénykönyvtárakat fejlesszenek és párhuzamosan tartsák a lépést a Gnome (és a KDE, de inkább az előbbi, lévén mindkettő GTK+) fejlesztéseivel.

A felhasználók transzparens hálózati meghajtó csatolást szeretnének. Meg automatikus hordozható meghajtó felcsatolást. Meg integrációt. Ez természetes. Ahhoz, hogy mindez valamennyire egységesen zajlódjon, létrejött a Freedesktop.org közösség, amely szabványokat ad ki ennek érdekében, és ez alapvetően jó. Ez a közösség fejlesztőkből verbuválódott, és az általuk meghatározottak ugyan nem hivatalos sztenderdek, de a Gnome, KDE és XFCE ezeket használja, ami azt jelenti, hogy ha egy alkalmazás-fejlesztő azt szeretné, hogy az alkalmazása működjön a nagy desktop environmentek alatt, akkor neki is illeszkednie kell ezekhez. Ebből következik, hogy a nem annyira nagy desktop environmenteknek is automatikusan illeszkedniük kell, különben megfelelően működő alkalmazások nélkül maradnak, és egy DE alkalmazások nélkül üres héj. Magyarul mégis mindenki úgy táncol, ahogyan a Freedesktop.org fütyül.

A Freedesktop.org szabályozza, hogy hogyan működjön az ablakkezelő, hogyan kell meghatározni egy fájl típusát, mi legyen az ikonok szabványos neve, hogyan épüljön fel a "start menü", az egyes alkalmazások hogyan cseréljenek adatot stb.

A probléma leginkább a szabályozás módjával van: mindez a munka egyetlen levelezési listán zajlik. Ha van valakinek egy ötlete, ír belőle egy specifikációt és bedobja a közösbe. Ha elég jónevű az illető, akkor fel is figyelnek rá a többiek és megvitatják. Ha nincs túl sok ellenvetés, akkor előbb-utóbb bekerül a freedesktop.org wikijébe; és lényegében ezzel már sztenderddé is vált. Ha később valakinek még jobb ötlete támad és módosítaná a specifikációt, bedobhat egy patchet a levelezőlistára, azonban ha az eredeti létrehozónak nem tetszik az ötlet, akkor semmi sem lesz belőle - magyarul azon az egy emberen múlik egy sztenderd sorsa! Abba nem is megyek bele, hogy mi van, ha a spec gazda eltűnik... Természetesen az is probléma, ha az adott sztenderdet senki sem implementálja, mert akkor nem sok értelme van az egésznek.

Talán nem meglepő, hogy a Freedesktop.org tagjai elsősorban Gnome és KDE fejlesztők, akik kitalálják hogy ezt vagy azt hogyan tudnák ők jól lekódolni, és ebből szabvány lesz. Más DE-kre általában fütyülnek; emiatt aztán a két nagy (szintén nem meglepő módon) jól követi a szabványokat, az XFCE kétségbeesetten fejleszt hogy nagyon le ne maradjon, a többiek meg...leves. A specifikációk jó része olyan, hogy nem lehet gyorsra és egyszerűre megvalósítani, tehát aki követi ezeket, az általa fejlesztett desktop lassú és bonyolult lesz.

Az utóbbi időben a Gnome kezd leginkább uralkodni a Freedesktop közösségben: Rádumálták a KDE fejlesztőket a Policykit és Consolekit használatára, kidobatták a DCOP-t a dbus kedvéért és most dolgozzák őket, hogy a GIO/GVFS használata mennyivel jobb lenne a KDE-ben. A farok kezdi csóválni a kutyát: amit kifejlesztenek a Gnome fejlesztők, abból igyekeznek gyorsan szabványt faragni.

Egy könnyedebb grafikus környezetnek nincs szüksége ennyiféle szabványra, elég lenne megvalósítani a legfontosabbakat, és inkább meghagyni gyorsnak és egyszerűnek. Ez lehetetlen, ha a legújabb Gnome/GTK+ vagy KDE programokkal szeretnének egyáltalán együttműködni. Amelyek az előző verzióikkal sem kompatíbilisek többé... :-(

Félreértés ne essék: a nagy DE-k általában jó dolgokat csinálnak, és haladni kell a korral, de igazán figyelembe vehetnék azokat a fejlesztőket és felhasználókat, akik nem csúcshardverrel nyomják. De a Freedesktop.org eddigi tevékenysége odáig vezetett, hogy az LXDE-sek a pagert és a tasklistet épp írják át libwnck alá, és a pcmanfm-et teljesen újraírják GIO/GVFS támogatással, a saját network managerüket kidobják és az nm-appletet használják stb. A végén egy jól használható, kicsi DE-ből lesz egy nagy és lassú, ami sokkal kevesebbet tud a Gnome-nál. Ezzel elvesztik a felhasználói bázisukat...

Az LXDE fő fejlesztője a megoldást abban látja, hogy minél több fejlesztő iratkozzon fel az xdg levlistára, és próbálja saját véleményével befolyásolni a döntéseket.

Én szkeptikus vagyok. Szerintetek?

10 komment

Címkék: linux kde gnome xfce lxde freedesktop

A bejegyzés trackback címe:

https://bagojur.blog.hu/api/trackback/id/tr281192228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Psycho Dad 2009.06.21. 09:58:15

Neked mindenféleképp egy kész asztali környezet kellene?
Csak mert korábban írtad, hogy próbálkoztál kisebb ablakkezelőkkel, de végül egyik se jött be(a blackbox-nál mondjuk nem is írtad le, hogy miért).
Azért én most ajánlanék neked egyet, ha esetleg még nem ismernéd mindenféleképp vess egy pillantást az "awesome" ablakkezelőre: awesome.naquadah.org/

Kicsi, gyors és a Lua nyelv segítségével a végletekig konfigolható, a wiki-jében nagyon sok példa található, sok kész konfigurációs fájl fel van töltve, gyors ütemben folyik a fejlesztés egy lelkes közösség által.
A fő fejlesztó srác nagyon gyorsan reagál mindenre, felvet az ember egy hibát a levlistán és pár órán belül ott a patch, törödik a felhasználók "kisebb" kéréseivel is, pl. legutóbb kérték, hogy a git elérhető legyen http-n keresztül is a céges tűzfal miatt vagy hogy a levlistára sok spam jön, szinte azonnal válaszolt, hogy a http támogatást aktiválta és ezentúl csak moderáció után kerülhet ki post, pedig szerintem mindkettőre mondhatta volna, hogy oldják meg maguknak.

Plusz a Crunchbang-es cikkednél írtad, hogy milyen jók a billentyű kombinációk, itt az összes átírható a saját szájízed szerint, beállítható úgy is, hogy ne egyszerre kelljen 3-4 billentyűt lenyomni, hanem mondjuk "Ctrl-f" majd "a", ez jól használható olyan konzolos programoknál amiket külső parancsokkal is lehet irányítani, pl. rtorrent-nél a saját nézetek váltogatása xmlrpc-n keresztül, egyszerű és webes felület sem kell hozzá. :)

A linuxforum.hu-n van egy topikja, eleinte ott értetlenkedtem sok-sok oldalon keresztül, de nagyon segítőkész a srác(az az egy szem aki használja :D ).
Anno nekem ezzel a hsz-el csinált hozzá kedvet: www.linuxforum.hu/index.php?topic=23047.msg271731#msg271731
Persze az az egy-két konfigurációs dolog amit ott leír már réges-rég elavult.
Az az egy gondom volt csak vele eddig(ami persze az én lustaságomnak köszönhető), hogy szinte minden verziónál újra kellett írni a konfig egy részét, ez azért volt, mert folyamatosan portolták a funkciókat Lua-ba, hogy ne kelljen külső függvényeket hívni, ezáltal még gyorsabb legyen, de elvileg ez a legutóbb megjelent 3.3-as verzióval befejeződött.

Egy szó mint száz, egy próbát mindenféleképp megér. :)

bagoj ur 2009.06.21. 13:38:25

@NoBe: Egy próbát tényleg meg fog érni, de én igazából mást akartam kifejezni: először is egy teljes DE kell, fájlkezelővel és minden fittyfenével, másodsorban az awesome-nak is támogatnia kell a dbus-t ahhoz hogy menjenek az alkalmazások (támogatja is). Ha alkalmazás menüt is megjelenít, kellene támogatnia a .desktop fájlokat, mert az alkalmazások mostanában ezeket lerakják a /usr/shar/applications alá és kész, nem foglalkoznak mással. Ahhoz meg, hogy minden program telepítéskor és eltávolításkor szövegfájlt szerkesszek, öreg vagyok én már... anno icewm-et használtam nagyon sokáig, a 2000-es év környékén még elmentek ezek a dolgok de lassan 10 évvel később szerintem elvárhatom, hogy a rendszert ne saját magáért működtessem, hanem mondjuk mert dolgoznék... :)

Psycho Dad 2009.06.21. 17:21:10

@bagoj ur: Akkor ez neked lehet tényleg nem lesz az igazi, én mondjuk még viszonylag új Linuxos vagyok(2 év), lehet azért nem díjazom a sok fittyfenét ami egy teljes DE-vel jön, inkább csak az legyen fent ami tényleg szükséges, meg nem kell, hogy mindent megcsináljon helyettem, az ikonokat meg egyenesen értelmetlennek tartom, inkább a minimalizmus híve vagyok, de amúgy ha jól emlékszem valahol írták a levlistán, hogy megoldható a .dekstop fájlok támogatása is.

Szövegfájlokat meg tuti nem kellene minden alkalommal szerkeszteni, max. egyszer megírni egy funkciót a konfigba ami elvégezné helyetted a munkát, pl. az egyik menüt nálam is dinamikusan generálja egy, bizonyos dolgok függvényében.
Pont ezt szeretem a Linuxban, egyszer lehet megizzadsz vele, de utána stabilan működni fog, aztán csak használni kell. :)

csarlee 2009.06.22. 11:36:53

Hmmm... Lehet, hogy adok egy esélyt ennek az awesome-nak!
Bagoj Úr-nak abban viszont mindenképpen igaza van, hogy aki munkára használja az időt az nem szeret azzal pöcsölni, hogy minden kis bigyót külön-külön beállítgasson a DE-n.
Egyébként valóban látszik az LXDE-n a "szétesettség" én először vagy másfél éve próbáltam ki mint kisfogyasztású DE-t, voltak hibái persze gondoltam majd idővel jobb lesz. ( Sas ajánlotta, LXDE magyar karbantartó) Aztán ahhoz képest azóta annyit nem fejlődött, kb 1 hónapja raktam fel az XFCE mellé...

Psycho Dad 2009.06.22. 17:01:02

@csarlee: Ok, akkor persze az a lényeg, hogy menjen minden, de ha valami nem úgy működik ahogy én szeretném az eléggé tud idegesíteni és az ilyen előre összepakolt rendszereknél általában nem egyszerű a finomhangolás(legalábbis anno az XFCE ilyen volt).
Szóval aki kényes erre, annak talán a legjobb ha fent van egy teljes DE és közben szépen lassan átáll mondjuk az awesome-ra, aztán ha azt teljesen belakta, tökéletes elégedettséggel fogja használni. :)

csarlee 2009.06.22. 18:38:53

Igen, ezzel én is így vagyok... Mivel a legelső desktop gépem linuxal egy elég halovány vas volt xfce-t raktam fel, pontosabban Xubuntu-t aztán szép lassan megszoktam, megszerettem. Amikor már kezdtem érzeni a rendszert elkezdtem más DE-k felé is kacsingatni, mint pl az LXDE vagy a fluxbox de valahogy egyik sem állt igazán kézre... De azért az awesome kap majd egy lehetőséget... :-)

Psycho Dad 2009.06.23. 00:01:26

@csarlee: Ok, azért majd írj, hogy mennyire jött be, kíváncsi vagyok. :)

bagoj ur 2009.06.24. 16:36:56

@csarlee: Aztán el ne vedd a kenyerem! :-) Remélem, még júniusban tudok egy kis tesztet rittyenteni.

@NoBe: Esetleg van olyan konfigod, amit meg tudsz osztani? Vagy ha van olyan oldal, ahol ilyen tipikus konfigok vannak... ugye legegyszerűbb egy már meglévőt módosítani. ;-)

zoltanh721 2009.06.30. 08:47:27

Nekem a legnagyobb bajom az LXDE-vel, hogy iszonyatosan nagy potenciál van/lenne benne - de minek kell húzni a nagyon nagy DE-k irányába? Az nem megoldás, h ha nem tudjuk lekódolni, akkor bloatware-t kell építeni.... :(
Vagy csak a bejáratott, népszerű programok miatt, vagy hogy a külalak windózos legyen? Vicc. Hát, általában én is arra esküszöm, mint Bagoj úr, a programjaim legyenek picik, elegánsak és baromi hatékonyak. S ha lehet, akkor nem kell start menü, mert van dokk, van jobb gomb, meg többszáz billentyű kombináció, amikkel ha jól bánunk, akkor nincs értelme windózosítani. Az is igaz, hogy nyitott kapukat döngetnek sokan, de jó volna inkább úgy programokat válogatni, mint ahogy a linuxos parancsokat is felépítették. Könnyen és egyszerűen épülhetnek egymásra ha akarjuk, ha kell bashscripttel összefűzhetjük (persze ez nem c nyelv). Mi a fenének pl. külön gnome power manager, ha conkyban simán kiirathatjuk a rendszer által már elég régóta használt ACPI/BAT0 értékeket, és még többet is, mint amire szügség lehet. Van egy rakás parancsunk, aminek az ereje nincs kihasználva, és vagy százféleképp színes-szagosra grafikusra van elkészítve. Satöbbi. Van egy ilyen listám, amit szívesen közreadnék, ha tudnám, hogy egy hatékony, de könnyű DE-hez válogatnánk "építőköveket", programokat. Lehetne egy ilyen verseny itt bagoj úrnál, vadásszunk kicsi, de nagytudású grafikus felületű programokat. Félreértés ne essék, nem vagyok konzolmániás, én magam is grafikus felületet preferálom (openbox), de ami már egyszer megvan, és felhasználható - azt minek cifrázni? Simple is the best, but be F'n'L (Könnyű és gyors)!

Psycho Dad 2009.07.06. 11:50:39

@bagoj ur: Basszus, teljesen kiment a fejemből ez a téma, bocsánat, lehet késő, de most már feliratkoztam az rss-re.
Gondolom azóta már megtaláltad, de azért leírom, itt vannak típikus konfigok: awesome.naquadah.org/wiki/User_Configuration_Files
Csak sajnos ezek kissé elavultak, a legtöbb a 3.1-es verzióhoz van(még én is ezt használom) és a 3.3-as a legújabb.
Talán ez amit ajánlani tudok, a linuxforum.hu-s srácé és a 3.2-es verzióhoz van: carme.pld-linux.org/~uzsolt/sources/awesome-config-uzsolt-20090512.tar.bz2
Természetesen az enyémet is közzé teszem ha szeretnéd, de őszintén szólva nem ajánlom, mert elég gányolt cucc, bár működik stabilan, de szerintem ne az enyém vedd alapul.
Úgy érdemes csinálni, hogy az alap konfigot használod aztán a többi alapján személyre szabod, de szerintem egy teszt erejéig az alap is tökéletesen megteszi.
Azt azért vedd majd figyelembe, hogy az ilyen minimalista és tökéletesen testre szabható ablakkezelőknek mint az awesome akkor mutatkozik meg az igazi erejük ha "belaktad" őket.
Ja és még egy idevágó érdekesség: julien.danjou.info/blog/index.php/post/2009/07/03/awesome%3A-larger-open-source-team-than-LXCDE-one-of-the-largest-open-source-teams-in-the-world :)
süti beállítások módosítása